.
Som många andra, och som tidigare nämnts här på bloggen, förbryllar det mig hur man har kunnat förvandla Arlanda Flygplats till ett sådant hjälplöshetens spektakel. I media kan vi ta del av rapporter från annat håll, exempelvis Helsingfors, där flygplatsen bara fungerar - som den ska - punkt, slut. Men varför är det då svårt att få Arlanda att fungera? Och hur är det möjligt att de åtgärder som vidtas i så hög grad präglas av en nästan gränslös idioti? Jag tänker förstås på att när man inte får säkerhetskontroller med mera att fungera så försöker man lösa problemet genom att göra det svårare för resenärerna att ta sig till flygplatsen. Hur står det då till i hjärnkontoret hos den som försöker lösa problemet på det sättet?
När flygplatsen inte får sina verksamheter att fungera, och människorna därför missar sin flyg, kommer människorna tidigare - och fortsätter missa sina flyg. Då skyller flygplatsledningen på att människorna kommer för tidigt och hindrar resenärerna från att göra det. Följden visar sig bli att människorna fortsätter att missa sina flyg - naturligtvis. De missar sina flyg vare sig de kommer tidigt eller sent därför att det jävla ”Seppo-hemmet” till flygplats inte fungerar.
Vad är det då som skapar denna närmast imbecilla ordning - eller rättare sagt oordning?
Kanske kom jag ett litet, litet, steg närmare en förklaring igår när jag plockade upp en anländande resenär från Terminal 5. Den som bor i Stockholmstrakten, eller eljest besökt Arlanda, vet hur smidigt det fungerade förr - innan dagens mästare stökade till flygplatsen bortom allt förstånd. Då körde man bara in till terminalen och släppte av eller plockade upp sina resenärer. Hur enkelt och hur snabbt som helst. Alla nöjda och glada, trodde jag.
Idag kommer man inte nära terminalerna med bilen. Man måste söka sig till en sorts ”gästparkering” långt bort från terminalbyggnaden, trots att trafiken minskat kraftigt. Där måste man betala minimum 57:50 för att stå upp till två timmar trots att man bara har ett ärende som tar 1-2 minuter. Det är ju ingenting annat än en suboptimering och en stöld av allmänhetens tid. En sorts gangster-ekonomi som innebär att man tvingar allmänheten att betala för något som man inte borde behöva och inte önskar nyttja. Det är naturligtvis en del av förklaringen. Man har anställt eller befordrar gangsters inom Swedavia och låter dem både använda sig av utpressningsmetoder och försämra servisen.
Det låter sig anas att det finns andra i bakgrunden som skor sig på dessa missförhållanden. Det finns byggföretag som sannolikt är i position att i utbyte mot pengar under bordet ge suspekta råd åt befattningshavare på Swedavia. De tjänar sedan grova pengar på en synbarligen aldrig sinande byggcirkus som resulterar i att gissel efter gissel läggs på resenärernas axlar.
En till pusselbit tror jag mig ha fått igår. Jag råkade tala med en parkeringsvakt och frågade i all vänlighet hur det kommer sig att man hela tiden gör sådana förändringar som är till så påtaglig nackdel för resenärerna? Då fick jag höra några nästan bevingade ord som förde med sig ett förklaringens ljus. Vakten svarade nämligen: ”För er ja! För oss har det det blivit mycket lättare.” Så delvis kan pajaserierna på Arlanda förklaras av att man i organisationen förlorat förståelsen för att flygplatsen inte primärt är till till för att de anställda ska ha det bra, utan istället är till för att allmänheten ska kunna resa via flygplatsen, så smidigt som möjligt.
Det borde inte finnas något motsatsförhållande mellan att flygplatsen fungerar smidigt för resenärerna och att personalens arbete underlättas. Men på Arlanda tycks ha etablerats en sorts gammalsocialistiskt missunnsamt synsätt innebärande att personalen inte upplever sig kunna ha det bra, utan att resenärerna samtidigt har det dåligt.
Man kan undra om detta vanstyre på Arlanda är en konsekvens av att organisationen bemannats av fanatiska miljöaktivister eller om det bara är konsekvenser av en korruption som tillåtits breda ut sig som Stockholms tunnlar - utan varje form av granskning eller kontroll.
- Sparka mutkolvarna åt helvete, lås in dem, riv deras och bygg-gangstrarnas pajasparkeringar och återställ den enkla, okomplicerade och kostnadseffektiva lösningen som fanns tidigare och som gjorde det lätt och snabbt att lämna och plocka upp resenärer på Arlanda.
Falun fredagen den 8 juli 2022
Mikael Styrman
.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar