söndag 24 augusti 2008

Biståndsarbete eller lyxsemester?

.

Genom åren har olika vågor av självuppoffrande, idealistiskt biståndsarbete svept över landet. Det har varit populärt att åka till Israel för att jobba på kibbutz, att åka till Nicaragua för att hjälpa till på kollektiv. Många har åkt till Afrika. En del av detta har varit mindre självuppoffrande än annat.


För egna pengar

Jag besökte Kenya som turist första gången 1995, med delar av min familj. Till skillnad från de flesta biståndsarbetare reste vi för egna pengar. Osökt kom jag då att konfronteras med detta minst sagt förbryllande ”biståndsarbete” och fundera lite över detta fenomen.


Vattenbrist

I Nairobi rådde en påtaglig vattenbrist. I stadsdelen Karen (efter Karin Blixen), liksom i andra delar av Nairobi, pågick en livlig handel med vatten, i dunkar av plast och andra material. Värmen var tryckande och dunkarna stod i solen vilket åtminstone vi nordbor inte var så tilltalade av.


Vatten dubbelt så dyrt som Coca-Cola

Priset på flaskvatten, som var det enda vatten vi vågade dricka, var dubbelt så högt som priset på motsvarande mängd Coca-Cola, vilket sa oss en del om Coco-Cola. Jag vill minnas att priset för en och en halv liter flaskvatten varierade över landet mellan 20 och 30 svenska kronor.


Luftkonditionerat vattenfall

Vi besökte ett slumområde i utkanten av Nairobi, Mathare, där ungefär en halv miljon människor levde under svåra umbäranden, utan vatten, mat eller arbete. Vi besökte FN:s högkvarter för Afrika inne i staden, där ett betryggande antal välavlönade FN-tjänstemän arbetade under goda förhållanden, med att fixa vatten åt människorna i Mathare, några kilometer bort. Entrén till FN:s huvudkontor var luftkonditionerad och där fanns ett konstgjort vattenfall inomhus. Det kändes onekligen som ett hån mot alla dessa människor som hade det svårt. Jag vet inte om de här högavlönade tjänstemännen som sliter i FN:s luftkonditionerade lokaler, några kilometer från Mathare, nu 13 år senare, har fixat dit något vatten ännu?


Självupptagen antropolog

På planet i ena riktningen hade jag sällskap av en yngre biståndsarbetare eller egentligen antropolog, fast övertygad om sitt arbetes betydelse för människosläktets överlevnad. Hon och hennes man jobbade i Kenya på FN-uppdrag. Tyvärr hade hon och hennes man, till deras stora bedrövelse, ännu inte kunnat komma ut och röra sig så mycket i landet, för de hade inte fått någon egen bil ännu. Nu hade de blivit lovade en bil inom kort så det skulle ordna sig.


Sanningen bakom biståndskulissen

Människor vi träffade på resan, inhemska såväl som utlänningar, berättade om hur biståndsarbetet går till. ”Biståndsarbetarna” är företrädesvis väl avlönade. De får fria hemresor och vissa kostnadsersättningar, får sina boendekostnader betalda osv.


Stadsbeduiner till afrikanernas hjälp

Ingen regel utan undantag naturligtvis, men nästan alla som jag känner, som varit biståndsarbetare i Afrika, har tummen mitt i handen. De skulle ofelbart dö, före solens nedgång, om de lämnades ensamma på savannen av sina afrikanska värdar, som de är där för att ”hjälpa”.


Politisk nobless på biståndsarbete

Afrikanerna, som kan leva under knappa förhållanden av det som naturen ger, skulle alltså få ”hjälp” med sina i stora stycken mycket praktiska och jordnära problem av våra svenska stadsbeduiner.


U-hjälpens kärna

Det finns ett litet korn av bistånd i deras vistelse i Afrika. Varje svensk biståndsarbetare anställer nämligen fem personer under vistelsen i Afrika: en kokerska; en städerska; en trädgårdsmästare; en vakt och en chaufför. Vissa anställer även en betjänt men det är inte regel fick jag veta.


Här får ingen tjäna andra

Jag slogs av att nationalsozialdemokratin, som de flesta biståndsarbetare tycks tillhöra, har gjort det omöjligt för oss i Sverige att anställa någon alls av dessa kategorier – vare sig vi har höga eller låga löner. De har skapat ett socialförsäkringssystem där man, om man vill anställa någon annan, måste betala en människa före skatt och arbetsgivaravgifter utifrån en lön efter skatt och arbetsgivaravgifter – i ett samhälle till helt nyligt nästan utan löneskillnader. De har på detta sätt skapat den svenska arbetslösheten.


Alla ska vara chefer

De har skapat ett samhälle där alla ska vara chefer och ingen ska tjäna andra, ingen ska serva andra människor, ett samhälle där det är fult att vara piga. Det är dock inte fult att leva på bidrag som andra arbetat ihop och blivit bestulna på av partiets tjänstemän. Sen åker de själva till Afrika på skattebetalarnas bekostnad, anställer pigor och drängar i parti och minut och kommer hem och tycker att det gör dem till mycket finare människor än vi andra.


Hycklande, parasiterande lyxturister

Det finns ett annat uttryck som mer träffande beskriver sådana biståndsarbetare, nämligen - hycklande parasiterande lyxturister! Hur kan man leva med detta? Att komma från överflödet i Nordeuropa och förbruka biståndet till dessa arma människor till egen lyxsemester? Jag skulle inte idas visa mig för folk om jag hade ägnat mig åt det. Ännu mindre skulle jag gå omkring och självbelåtet skryta om det på byn. En nationalsozialdemokrat av födsel och ohejdad vana tycks dock inte belastad av några onödiga skamkänslor.

.

6 kommentarer:

Anonym sa...

BISTÅNDSPOLITIK - EN MODERAT LEKSTUGA

Miljöpartiets ledamot i utrikesutskottet Bodil Ceballos är mycket kritisk att den moderatledda regeringen tänker använda biståndspengar för att betala Sveriges nya ambassader.
Regeringen har inte ens lagt fram ärendet till riksdagens utrikesutskott.


SVT:s Aktuellt visade i går kväll att den borgerliga regeringen tänker använda biståndspengar för att betala Sveriges nya ambassader, bland annat i Irak och Afghanistan.

- Först lägger regeringen ner ambassader för att UD behöver spara pengar, sedan öppnar man nya, ännu dyrare ambassader. Till råga på eländet vill de använda biståndspengar för att betala de nya ambassaderna. Detta utan att ens bemöda sig med att lägga fram frågan till riksdagen, säger Bodil Ceballos.

- Så här får det naturligtvis inte gå till. Regeringen håller på att göra biståndspolitiken till en moderat lekstuga. Moderaterna har aldrig vurmat för biståndet och nu tar de chansen att vattna ur begreppet bistånd rejält, säger Bodil Ceballos.

- Svenska ambassader är svenska ambassader och bistånd är bistånd. Håller man inte på dessa distinktioner så riskerar man att inte bara göra av med pengar på fel saker, utan också att hamna i ett begreppsmässigt träsk, säger Bodil Ceballos.

Anonym sa...

Mikael Styrman....hur når man dig??

Kan du inte lägga ut en Mailaddress åtminstone....eller maila mig så jag kan maila dig.

Mvh//
anncatrinsund@hotmail.com

Mikael Styrman sa...

Min mailadress är:
styrman.mikael@ekfors.net

Anonym sa...

I Reseskildringen "UNDER MINA VINGAR" kan man läsa om den otroliga smugglingen av folk från Asien till Norden! Författaren Linda Löwenreis har kartlagt hela resan och berättar detaljerat om hur hela det går till.
ALDRIG tidigare har det getts ut någon liknande "sann historia" i Sverige som avslöjar sanningen!!! Läs den!
Boken finns hos www.litenupplaga.se
Varma H.fr.Diana Sjöholm/skribent

Anonym sa...

Så finns det nog en majoritet biståndsarbetare som inte är som du beskriver dem. Det är i alla fall min erfarenhet efter många år. Många har även flera års lång utbildning, som varit kostsam, så en skälig lön tycker jag är realistiskt. Det är många som lever långt ifrån det lyxliv du beskriver. Pessimist javisst, ut och arbeta du med!

Mikael Styrman sa...

Så tror jag också. Det är säkert en majoritet som är genuint välvilliga. Tyvärr hjälper det inte så mycket om minoriteten kanaliserar pengarna som man skulle hjälpa människorna med till sig själva istället.

Säkert har många utbildning. Lika säkert har många fel utbildning. Ofta är det inte heller Er och Er utbildning de behöver utan pengar. Nästan lika ofta är det Er de får - men inga pengar.

Självklart finns det alla sorter, de som utnyttjar och de som utnyttjas, och hela skalan däremellan. Paradoxalt nog är ofta de som blir utnyttjade lika lyckliga för det och förtränger gärna den informationen. Självbedrägeri ger nämligen också sinnesfrid. Ungefär som när man skänker pengar till Röda Korset redan någon månad efter att man har fått veta vad Bengt Westerberg använder pengarna till. Det är ju ofta mer egen sinnesfrid än andras hjälp som är agendan.

Jag skulle säkert kunna ägna mig åt biståndsarbete om det gick att tro på. På sätt och vis är det ju något sådant jag ägnar mig åt. Att försöka upplysa en lurad och plundrad fårskock som blir utnyttjad av hänsynslösa psykopater om vad det är som pågår. Men jag skulle inte åka dit och suga ut redan illa ställda människor för att ägna mig åt självsmekeri.