fredag 20 juli 2012

Exemplets makt

.
Genom åren har jag haft med många statstjänstemän att göra. Många skurkar har det varit men även en del hederliga, till och med mycket hederliga.

Jag minns exempelvis en gång när jag träffade en lantmätare i tjänsten och erbjöd mig att stå för lunchen när vi gick ut för att äta, dagens rätt. Ett ganska vanligt beteende som nog ganska få skulle kunna se något klandervärt i. Men det fick jag inte. Han insisterade på att betala sin lunch själv.

Och numera kan vi följa hur statens tjänstemän använder skattebetalarnas pengar till att skaffa sig själva betald semester på Gotland, med lyxhotell och alla kostnader täckta inklusive fri sprit, tilltugg, presenter, underhållning och representation.

Det kan ju vem som helst räkna ut att det inte går att bibehålla någon hederlighet bland statens tjänstemän när cheferna unnar sig sådana extravaganser med politikernas goda minne. Exemplets makt är starkt. Det går inte att säga: gör inte som jag gör, gör som jag säger. Det fungerar vare sig till barn eller till statstjänstemän. Följden av ett sådant agerande som staten demonstrerar på Gotland, med regeringen och våra ledande politiker i täten, blir naturligtvis moraliskt fritt fall.

Många har sett Colin Nutleys film Nionde Kompaniet. Säkert har många genom åren trott att den varit överdriven. Men numera motsvarar den nog inte ens förnamnet på den statliga korruptionen. Må vara, att korruptionens former är mindre dramatiska än i filmens avslutning. Men korruptionens belopp, övriga omfattning och fräckhet är säkert tusentals gånger större. Numera handlar det inte om någon miljon när politikerstödd korruption agerar. Istället handlar det ofta om tusentals miljoner kronor per tillfälle. Det handlar exempelvis nästan alltid om miljarder när krigsmaterial är inblandade.

Men se gärna Colin Nutleys film. Den kan fungera som folkbildning för de mest naiva och lättlurade av oss som insisterar på att stanna kvar i barndomens oskyldiga verklighet.

Gulag-Kolmården måndag den 9 juli 2012
Mikael Styrman
.

Inga kommentarer: