.
Så brukar det nämligen bli när korrupta och/eller inkompetenta politiker och tjänstemän har ställt till det bortom allt förstånd. Då byter myndigheterna namn. Ibland slås de ihop med någon annan myndighet och/eller så gör man en rockad som innebär att några politiskt lojala men i övrigt ganska odugliga personer byter plats inbördes. Man låtsas på det sättet göra något åt problemet utan att egentligen göra något substantiellt alls. Snarare kapslar man in och skyddar problemet istället för att lösa det.
MSB verkar numera uttydas ”Myndigheten för Sol och Bad”. Det förstärker bilden av en administration där högra handen inte vet vad den vänstra gör. Folkhälsomyndigheten skulle redan på försommaren ta fram regler för sol och bad. Behöver vi verkligen två myndigheter för sol och bad? Frågan ställs eftersom många observerat att Dan Eliasson förvandlat MSB till en sådan.
Folkhälsomyndigheten har nu svamlat så mycket och så länge att nära nog ingen längre tar dem på allvar. Erfarenheterna från Regeringens och Folkhälsomyndighetens Corona-lallande under året har ju inneburit rena rama eutanasiprogrammet. Smittad och smittbärande personal, med och utan symptom, har rört sig mellan vårdtagare och patienter - utan skydd - och smittat ned dem efter bästa förmåga, samtidigt som tomtarna på Folkhälsomyndigheten satsat på ”heard-immunity” och talat om att allt blir bra om vi bara tvättar händerna.
Nu, efter snart 10.000 döda, främst äldre, ska vi plötsligt vaccinera de äldre som sitter inne och kurar. Men vad ska det vara bra för? Sitter de inne är de ju inte ute och sprider några sjukdomar. Dessutom kan de väl inte ens ta sig ut? En del för att deras hälsa inte tillåter det. Andra för att gangstrarna på SKR, kommuner, landsting och regioner inte har vare sig köpt in eller lagerhållit skydd. Däremot har de hållit med möbler som kunnat travas framför dörrarna så att inte sjuka, hungriga eller tröstande åldringar kunnat ta sig ut ur sina rum för att tillgodose sina behov eller träffa en läkare som ingenstans står att finna, eller ens kunna släcka törsten eller gå på toaletten.
Mot detta absurda invänder nu sjukvårdspersonal på allt fler platser i landet. De vill istället att vi gör som många andra länder, till exempel Finland. De vaccinerar vårdpersonalen. IVA först, sedan stegvis andra vårdkategorier, därefter åldringar.
Om personalen inte är smittad och man inte släpper in besökare till sköra åldringar, med mindre än att besökarna antingen är vaccinerade eller kan visa upp ett negativt test - vem ska då smitta ned åldringarna?
Det är väl rimligt att man visar att man känner ett visst ansvar för att vaccinet används på ett sätt som gör nytta. Då ska det väl först ges till människor som både är svåra att ersätta och är aktiva och därför kan både drabbas av och sprida smitta.
Vad hjälper det att åldringarna får vaccin om det inte finns personal som kan tillgodose deras primära behov eller ge dem vård. Det finns ju annat än Corona att tänka på, till exempel mat, vatten, hygien och andra sjukdomar som kräver vård.
Det finns mycket folk på Folkhälsomyndigheten. Tyvärr verkar de inte tillföra mycket till nationalhushållet. Tvärtom är det nog så att om inte Carlsson, Tegnell, Giesecke och Folkhälsomyndigheten funnits hade förre dött och situationen hade varit bättre i landet, för då hade inte människorna drattat omkring i samhället och tagit ihjäl varandra i tron att det räcker att tvätta händerna.
Det bästa vi kan göra för folkhälsan är kanske att stänga Folkhälsomyndigheten och skicka personalen till arbetsmarknaden - den arbetsmarknad som återstår efter Folkhälsomyndighetens och Regeringens pandemibekämpning.
Falun söndagen den 10 januari 2021
Mikael Styrman
.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar