tisdag 9 november 2010

Den kriminella adressändringstjänsten.

.
Mikael Styrman
Bangårdsvägen 34
957 31  Övertorneå


    Svensk Adressändring AB
    VD Kia Johansson
    Drottninggatan 82 1 tr
    111 36  STOCKHOLM



Övertorneå den 9 november 2010

Angående Er oförmåga att rätta min adress i Era register.

Tack för Ditt svar genom Leif Andersson den 1 april, se bilaga 1.

Det Ni uppger är delvis rätt men mest fel.
Det stämmer att jag beställde en adressändring enligt den av Leif Andersson bifogade kopian, se bilaga 2. Men sen stämmer det sämre.


Så här gick det nämligen till:

Strax efter att jag godkänt adressändringen enligt bilaga 2 observerade jag att Svensk Adressändring hade fört in fel slutdatum på min särskilda adressändring. Min dotter, som hjälpte mig med detta, kontaktade Er varefter Ni ändrade slutdatum till det önskade – den 13 september 2009.

Varför jag önskade slutdatum den 13 september hängde samman med att jag förväntades komma ut från min politiska fängelsevistelse den 16 september för en tids utökad frigång, på hemorten. Den 13 september bedömdes vara den dag som skulle ge minst problem med post som åkte fram och tillbaka på grund av flyttningen.

Den 11/9 upphörde även min post att komma till det politiska fängelset i Kolmården och började ramla ned i min brevlåda i Övertorneå. Den tidigare begärda särskilda adressändringen hade därmed upphört att gälla. Så långt var allt gott och väl.

Det som sket sig var, att jag inte fick utökad frigång. Varför vet jag inte. Jag tyckte att det var konstigt och det tyckte alla andra också.

Vid den tiden hade jag blivit ganska less på att följa mygel och korruption som ingen gjorde något åt. Den som följer min blogg kan se att jag hade bloggat om en hel del grov brottslighet i statlig tjänst. Det nyttar väl föga att försöka finna en ensam utlösande blogg som kan ha föranlett att jag inte fick utökad frigång även om jag personligen har mina dubier.

När jag fick avslag till utökad frigång var det ju föga meningsfullt att skicka tidningar och post till Övertorneå i två månader. Jag beställde därför tillfällig adressändring för tiden 23/9 – 13/11.

Det spred sig kännedom om att jag inte fått utökad frigång bland de övriga fångarna på Kolmården – ganska många av dem för övrigt politiska fångar. En av grabbarna plockade fram en kammarrättsdom som tydligt visade att man gjort sig skyldig till negativ särbehandling av mig. Jag överklagade därför avslaget till den utökade frigången och beslutet ändrades.

Därmed blev naturligtvis den nyss begärda tillfälliga adressändringen onödig och jag meddelade Svensk Adressändring att jag inte längre önskade den, se bilaga 3.

Men handlingen som bilaga 3 innehåller är intressant av flera skäl. Även den bekräftar nämligen det som jag beskrivit ovan, och som Ni inte låtsas om, att den särskilda adressändringen från den 24 april 2009 hade upphört att gälla – åtminstone någon gång före den 18 september 2009.
Det framgår nämligen av handlingen att min adress vid denna tidpunkt är i Övertorneå. Det framgår vidare att jag hade begärt en tillfällig adressändring för tiden 23/9-13/11 2009, som jag på den skriftliga handlingen meddelar Er att jag inte längre önskar. Så, hur i hela fridens namn lyckas Ni föra in i registren, och försvara, att min adress ännu idag skulle vara till Kolmården enligt en adressändring som Ni själva bringat att upphöra den 13/9 2009?

Om jag meddelar Er att jag inte vill ha den tillfälliga adressändringen – då ska väl min adress gå tillbaka till det den var innan. Inte kan väl min adress med en korrekt handläggning då bli någon helt annan adress?

Jag har ju varit med om en hel del politiskt styrda trakasserier som gör att jag inte är särskilt benägen att tro att detta är ett misstag. Låt mig inte trötta läsaren med att nu räkna upp sådant. Istället bör vi koncentrera oss på framtiden.  Det ställer till mycket besvär för mig att Ni vägrar att rätta adressen. Fakturor, påminnelser och krav går till fel adress och orsakar betalningsanmärkningar. Ägarbyten och andra ändringar för fordon kan inte registreras. Bilar får körförbud för att vägskattefakturor och påminnelser inte når mig. Försäkringar upphör att gälla med risk för svåra förmögenhetsskador. För att inte nämna allt merarbete som det föranlett.

Jag har nu några frågor med anledning av detta:

1. Är det vanligt att Ni gör så här?

2. Ert svar, genom Leif Andersson, framstår i en mycket märklig dager, tycker jag. Har Ni genom medvetet val undertryckt fakta i ärendet för att föra allmänheten bakom ljuset och själva framstå i bättre dager?

3. Även enligt den handling som Ni stöder Er på skulle den särskilda adressändringen ha upphört den 24 april 2010. Ändå är det ännu den adressen som gäller. Varför?

4. Hur kan det ta mer än ett år att få ordning på något sådant här om Ni inte har politisk välsignelse för att hålla på så här?

5. Hur kommer Ni att hålla mig skadeslös för Era trakasserier mot mig – organiserade och/eller politiska eller ej?

6. Jag ifrågasätter om inte det här faller under allmänt åtal. Jag måste överväga att först låta åklagare pröva om det ska väckas allmänt åtal, sedan, om det behövs, eventuellt ta ställning till att väcka enskilt åtal och begära att den som genomfört och den som ansvarat för trakasserierna av sina privata medel ska hålla mig skadeslös. Vem eller vilka är i så fall de berörda personerna som talan bör väckas mot inom Svensk Adressändring?

7. Vad kommer Du eventuellt att göra åt saken?

Med vänlig hälsning

Mikael Styrman


Kopia för kännedom och eventuell åtgärd:
Regeringen

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd

103 33 STOCKHOLM
.

1 kommentar:

Anonym sa...

Verkar som att Svensk Adressändring har använt fel blankett vid första beställningen, det är ju en blankett för ändring av postadress till en särskild postadress på Torsgården i Kolmården. Istället borde de ju ha använt blanketten för tillfällig eftersändning av post till adressen i Kolmården. Sedan så har det tydligen rullat på.

Myndigheterna består ju idag till stora delar av maskiner. Maskiner har ju som bekant ingen hjärna och kan därför inte tänka. Inte heller kan maskinerna läsa en handskriven text och därför så har ditt handskrivna meddelande på den senare blanketten inte gått fram.

Det är ju så här det blir när politiker och myndigheter tror att människor kan ersättas av maskiner. Människor är ju hart när omöjliga att få tag på hos myndigheterna numera. Det fåtal anställda som inte befinner sig på utbildning, är komplediga, har semester eller är sjuka gömmer sig ju bakom telefonköer på oftast uppåt 100-150 samtal och 3 handläggare som besvarar inkommande samtal. Det fordras såväl Jobs tålamod och en mycket fet plånbok, att sedan betala teleoperatören ifrån, samt tillika att man är sysslolös och inget annat har att göra än att vänta på att telefonkön skall betas av i lugn och grötlunkig takt för att telefonledes kunna komma i kontakt med en myndighetsperson.

Att få träffa någon öga mot öga är inte heller det lättaste då myndighetskontoren numera mest liknar Fort Knox och du måste ha ett avtalat möte för att komma in.

Myndigheterna, som skall vara våra tjänare och inte våra herrar som nu är, törs numera inte, på grund av att man alltför ofta fattar beslut som strider mot det allmänna rättsmedvetandet eller går den enskilde emot därför att man genom listiga lagändringar gjort det hart när omöjligt för den enskilde att få rätt, konfronteras med de enskilda individerna i samhället.

Tyvärr så verkar det som att det bara är mer av den varan att vänta sig framöver och därför så är det jättebra att det finns sådana som du som osjälviskt och utan rädsla för repressalier mot eget liv eller egendom törs stå upp mot det som nu pågår sedan ett 15-20-tal år tillbaka.