lördag 25 december 2010

Is på rälsen

.
Så fick vi se det igen. Det norska reportaget om Bergenbanan. Järnvägen mellan Oslo och Bergen - som fungerar - trots att den är dragen i ett område med mycket svåra terräng- och klimatförhållanden.

Jämfört med det är alla svenska järnvägar rena kindergarten.

Den som missade programmet idag kan se det i SVT1 den 3/1.

Av programmet att döma fungerar järnvägen bättre om man har yrkesmän ute längs spåren som sköter järnvägen än om man har pappersvändare på kontoret som fyller i blanketter.

Övertorneå den 25 december 2010
Mikael Styrman
.

3 kommentarer:

mullis sa...

du är en bitter man mikael,
du verkar vara arg hela tiden,

Mikael Styrman sa...

Svar till mullis:

Om det är att vara bitter,
att reta sig på att tusentals inte kan resa med till exempel tåg,
måste vandra omkring på stationerna,
i avsaknad av besked sova på marmorgolvet,
med sitt bagage utan bevakning,
vakta på anslagstavlan,
stundom under hopplöshet,
stundom under fåfäng hoppfullhet,
ovetande om att tavlans senast presenterade avgångstid bara är ännu en av datorn automatiskt genererad och inlagd simulerad avgångstid,
samtidigt som medlen för att köra tåg,
och hålla järnvägen tillförlitlig,
förbrukas av pappersskyfflande nollor i låtsasarbete,
som förstås inte åker tåg,
ja, då är jag förstås bitter.

Men då får vi hoppas att fler blir bittra så att vi kan göra något åt den här offentliga pajasförvaltningen. Det finns med ett sådant synsätt för få bittra människor i det här landet för att det ska kunna fungera.

Men om jag och mina likar är bittra,
vad ska vi kalla alla dem som får rundliga ersättningar för att få våra kommunikationer att fungera men undandrar sig sitt ansvar?

Anonym sa...

Den stora tystnadens och de bortvända blickarnas land.
Det är Herman Lindqvists beskrivning av Sverige i boken ”Med Herman i Franrike”.
Det stämmer nog, men vi skall vara tacksamma att inte alla är tysta och vänder bort blicken.

Mikael Styrman tillhör de få som inte är tysta.
Det är väl uppenbart för de flesta att de offentligägda bolagen tillsammans med verksamheter som drivs av det offentliga ofta missar och gör något helt annat än vad som förväntas.
Styrmans idé att varje tåg borde utrustas med en dieselmotor att användas i nödsituationer är ett förslag som förtjänar stöd i ett allmänt upprop och därefter krav till politikerna om införande.
Vem vill riskera att bli sittande på ett frysande kallt tåg i flera timmar och inte ens kunna gå på toaletten.

Problemet gäller ju hela Sverige och uppropet kan väl läggas ut på Twitter eller Facebook?
Vad tycker ni?