lördag 27 juli 2019

Inte förtroendeingivande av haverikommissionen


.
Efter Umeå Fallskärmsklubbs dödsolycka härom veckan utmärkte sig haverikommission på två sätt, varav inget ingav förtroende.

Det ena var att ”grounda” eller utfärda flygförbud för flygplanstypen, Gipps Aero GA8 Airvan, utan att det fanns några som helst belägg för att olyckan skulle ha orsakats av vare sig konstruktionsfel eller eftersatt underhåll. Tvärtom talade alla omständigheter då för att olyckan snarare var fallskärms- och hopparrelaterad än flygplansrelaterad. Men det är väl något de har lärt sig av ”de stora pojkarna” att man ska göra. Och det är väl något man gärna tar till om man vill vårda sin plötsliga ”plats i solen”. Flygförbudet har senare och rätteligen undanröjts av den australiska specialmyndigheten. De må ha skakat på sina huvuden när de fått förklarat för sig på vilka grunder flygplansmodellen hade belagts med flygförbud.

Det andra var den ganska uppseendeväckande mörkläggningen av vraket. Inga bilder tilläts nå offentligheten. Varför? Det luktar avsiktlig mörkläggning lång väg. Det är något man kan förvänta sig av en inkompetent haverikommission som vet med sig att den kanske inte kommer att gå iland med uppgiften. Då är det skönt att inte andra människor har tillgång till bevismaterial. Det underlättar om man ska ljuga ihop vad som helst och inte vill ha sin förklaring ifrågasatt, av hänsyn till haverikommissionens prestige eller annat mer personligt skäl.

Om det är på det sättet är det ju inte den första specialmyndigheten i landet som förfallit. Men det är tråkigt att se att även haverikommissionen drabbats av den svenska sjukan.

Falun lördagen den 27 juli 2019
Mikael Styrman
.

Inga kommentarer: