lördag 30 juli 2011

Synliggör censuren

.




Bild från Internet


.
Många(?) svenskar tror att våra media är fria och självständiga. Jag möter förhållandevis ofta människor som berättar att de tillställt tidningar kritiska insändare, som regel i strid med någon pågående myndighetsåtgärd, dock utan att få dem publicerade.

Som regel är de förbryllade när de berättar detta. När jag svarar att det är vanligt, för att inte säga att det snarare är regel än undantag, blir de än mer förbryllade och ömsom tvivlande. Det är tydligt att tron på sanningshalten i vad våra media förmedlar ännu är stark bland gemene man och att svensken över lag inte har någon beredskap för att mediarapporteringen är styrd.

Efter att under många år ha varit utsatt för en organiserad förtalande mediarapportering har jag inte så många gånger tillställt media debattartiklar utan istället valt att publicera mig på bloggen. När jag någon gång tillställer media debattartiklar hör det dock till undantagen att de publiceras.

För att synliggöra denna, för de flesta dolda, censur ska jag i fortsättningen informera om insända men refuserade debattartiklar på bloggen, så som jag nu gjort med inläggen ”Politikens draksådd skapade Utöya-massakern” samt ”Kan vi lita på forskningen”.

Övertorneå den 30 juli 2011
Mikael Styrman
.

1 kommentar:

Anonym sa...

Prova med PI (Politiskt inkorrekt).
De publicerar det ingen annan vågar...
http://politisktinkorrekt.info