torsdag 29 april 2021

Civilisationen invid stupet

 .

Härom dagen åkte jag tåg. Jag hade då lite tid att slå ihjäl och ögonen föll på en annons från en av de stora biltillverkarna. Efter att tidigare ha köpt ett par elhybrider är jag mycket skeptisk till ”elbilarna”. De har i alla fall hittills visat sig vara mer attrapper och mindre elbilar, men däremot tunga som satan, med hög bränsleförbrukning och löjligt kort eldriftsräckvidd. Men för att inte bli passé, som ”eldaren på elloket”, tyckte jag att det var på sin plats att ta del av annonsen och finna ut vart den tekniska utvecklingen fört dagens biltillverkare.


Bilen i fråga uppgavs ha cirka 34 mils räckvidd. Alla som har haft bil inser naturligtvis genast att så är det inte. Biltillverkarna ljuger som hästar travar om sina alsters prestanda och har så alltid gjort. Men det är naturligtvis mycket värre än så. I den digitala annonsen kunde man ställa in olika körhastighet och olika yttertemperatur, för att se vilken räckvidd bilen har under olika förhållanden, och det var väl bra av tillverkaren, tycker jag.


Jag ställde då in hastigheten till 90 km/h - tror jag det var - för att kunna relatera till dagens bilars prestanda. Sedan ställde jag in lägre och lägre temperatur, varvid räckvidden sjönk märkbart. Men det gick inte att ställa in lägre temperatur än -15 grader C. Så kallare än -15 kommer det inte att bli i elbilarnas framtid.


Jag fick då en déjà vu-upplevelse. För ungefär 20 år sedan körde jag Toyota och då blev det över -50 grader C en veckas tid i Tornedalen och det visade sig att Toyotan - som i övrigt var en mycket bra bil - av någon jubelidiot hade utrustats med en termometer som inte visade lägre temperatur än -30 grader C. Det var ju inte så mycket att hänga i julgranen i den bistra tornedalska vintern.


I alla fal hade räckvidden hos denna dagens ”state-of-the-art”-produkt redan vid -15 grader sjunkit till 14,3 mil, om jag nu minns exakt. Så räckvidden vid kallare väder är nog inte så mycket att skriva hem om. Man kan nog konstatera att den bilköpare som kan nöja sig med att köpa en av dagens elhybrider nog inte behöver någon bil. Den köparen tar bäst sitt samhällsansvar och sitt ansvar för släktets överlevnad genom att inte köpa någon bil alls.


Men biltillverkarna trängs av opinionen, försiktigt tolkad av media och insikten om att vi är farligt nära, om inte redan förbi ”the point of no return”. Och politikerna - vad tillför de? Ja inte gör de någonting åt klimatförändringarna. Men de vill gärna att det ska se ut som att de gör något. Genom att driva fram dessa låtsas-elbilar som förbrukar så mycket resurser redan vid tillverkningen av dem gör de ont värre. Syftet med dem är inte att rädda klimatet. Det är att kortsiktigt rädda sysselsättningen och hålla konsumtionen igång, hur skadlig den än är.


Jag gick något senare in på en annan tillverkares Web-sida, vars bilar allt sedan den tidiga ungdomen tilltalat mig. De hade övergett sina på många sätt fantastiska maskiner och ersatt dem med enbart sådana här pseudo-elektriska bedrägeribilar. - Vilket helgerån!


Vad lär vi oss av detta då? Antagligen att det är ett elände att vara biltillverkare idag. Att trängas så av opinion, media och politiker att man slutar tillverka sina tekniskt högstående men klimatfarliga bilar för att istället lura på kunderna odugliga och ännu klimatfarligare låtsas-elbilar.


Och igår kväll vändes ännu ett blad i framtidsboken under skrivning, när TV-nyheterna började förbereda oss på att det nog blir 4 graders temperaturhöjning. Men stadsbeduinerna som styr och som på sin höjd undantagsvis kan vara ute i verkligheten och klimatet några timmar, tror förmodligen fortfarande att glaciärerna fungerar som en sorts stor ost som man kan hyvla av en tunn skiva på varje dag, medan den resterande glaciären ännu är opåverkad. Som jag har nämnt tidigare väntar en stor och obehaglig överraskning på alla dessa verklighetsfrånvarande individer - och den väntar strax om hörnet. När temperaturen ökar jämnas den ut i glaciären, må vara med en viss eftersläpning, men innebärande att när tiden, eller rättare sagt temperaturen, blir mogen ger sig hela glaciären i väg på i sammanhanget mycket kort tid. Och när det inte längre går åt energi till att smälta isen och när inte längre haven kyls av smältvatten från glaciärerna - då blir det varmt - och då får man slänga de gamla planerna och prognoserna och göra nya - om man lever…


Falun torsdagen den 29 april 2021

Mikael Styrman

.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jorden är på väg mot en kallare period beroende på att solens aktivitet är på avtagande! CO2 har ingen som helst påverkan på klimatet utan det är solen och vulkanisk/tektonisk aktivitet på jorden som styr det mesta! Lilla Istiden tog slut ca 1870 och sedan dess har medeltemperaturen på jorden återhämtat sig ca 1 grad! Medeltiden var dock påtagligt varmare än idag vilket krönikor från den tiden visar..Klimatbluffen är globalisternas sätt att öka sin makt och rikedom, inget annat!

Benny