fredag 14 januari 2011

Käppen och myran

.
(Svar till signaturen Lasses kommentar till bloggen ”En vintersaga?”)

Det är väl så att jantelagen och missunnsamheten har drivit iväg de flesta som vill uträtta något härifrån. De orkade inte med det destruktiva mentala klimatet. Kvar är nästan bara pensionärer och folk som på något sätt lever av ”systemet”. Så det behövs knappast några jobb hit egentligen.

De kanske blir nöjda, om det är statliga kuponger. Men om de måste nyttja de statliga kupongerna i en privat affär - då blir det jobbigt.

Man måste förstå dem. Propagandan har ju tutat i dem hela livet att samhället tar hand om dem. Länge har det väl stämt också. Staten har tagit deras pengar och gett dem mat.  Staten har tagit allas pengar så de har inte behövt vara avundsjuka. De har kunnat leva lyckliga därför att alla har varit fattiga, oföretagsamma och lyckliga.

I det fall någon har varit företagsam och staten har ”bommat” så att de av misstag har fått behålla lite pengar så har vederbörande, för säkerhets skull, kommit körande i en gammal Volvo Amazon och haft lappade byxor och samma träskor, jacka och toppluva som i grundskolan så alla har kunnat fortsätta att vara lyckliga.

De här människorna, en del av dem, de som driver hatkampanjen och sprider ryktena – de hatar mig. Varför? Jo, de hatar mig för att jag är det som de skulle vilja vara och jag är det levande beviset för att de inte är det. Inte skulle de heller vilja vara ynkliga och rädda och springa omkring och ryggradslöst tissla och tassla bakom ryggen på mig, på oss. Hellre skulle de också ha självrespekt och vilja kunna se sig i spegeln utan att skämmas och känna sig som ynkliga kräk. Därför hatar en del av dem mig.

De flesta är dock bara rädda. De har lärt sig, redan i skolan, att undgå att bli mobbade genom att själva mobba. Om Du mobbar är Du inte mobbad. Så ju räddare människa, desto gemenare mobbare.

Jag skulle helt enkelt inte klara av att ge efter för dem. Då skulle jag förlora min självrespekt totalt och utan den är det svårt att leva.

Jag tror att Uppdrag Granskning har följt det här med skräckblandad förtjusning. Efter valet 2006 vågade de sig fram ur buskarna och gjorde ett inslag om vägbelysningen. Då vågade man visa sosserosen på svastikan också. Men det är nog inte så bara att göra ett program om detta, att greppa det och kunna presentera det begripligt – det har ju pågått så lång tid och är ju omfattande också. Sen är det ju bara regeringen som är utbytt. Nästan alla nazister är ju kvar på sina positioner. Det är ju väldigt många och säkert starka krafter som fortfarande lever på systemet som suger ut folk. De vill därför inte ha någon uppmärksamhet kring detta. Jag är väldigt nöjd med, att de på Uppdrag Granskning har begripit ungefär hur det här hänger ihop och att de har haft integritet att stå emot de, förmodligen många, propåer som säkert kommit både uppifrån och nedifrån, om att ställa upp på nazisternas sida och jaga oss. Det har ju annars nästan all övrig media gjort – deltagit i desinformations- för att inte säga propagandacirkusen. Jag har för övrigt stor respekt för UG:s arbete – ett av få ljus i det svenska journalistiska mörkret.

Jag tror att det är väldigt många som har blivit drabbade av svenska Stasi genom åren. Jag förstod också på dem när det var som intensivast att det var ”standard procedure” jag utsattes för. De hade knäckt folk förr. De var inga oskulder precis. De följde inövade och vana mönster och tillämpade utprövade metoder.

Det finns några fall som har blivit kändare än andra. Bilhandlaren Halvar Alvgard från Vimmerby som skattemyndigheten rullade över som en tio tons truck. Ännu mycket groteskare var när den korrumperade nazistflocken vällde in hos Medanalys och förstörde företaget och Lennart Ransnäs liv, under ledning av en riktig Nazist-Helga vid namn Margareta Unander, då vid Socialstyrelsen. Men jag tror framför allt att det är många, många som har blivit misshandlade och fått sina liv förstörda av statsterroristerna och som vi inte har hört talas om. Det är människor som inte har orkat eller eljest kunnat driva sin sak eller som har tigits ihjäl av vår, till stora delar och under långa tider, odugliga och korrumperade tredje statsmakt.

Vi, jag, min familj, vårt företag har kunnat hålla ut ganska länge trots periodvis vedervärdiga förhållanden. Mest beroende på att nazibröderna inte förstått hur ett sådant här företag i allmänhet, och vårt företag i synnerhet, fungerar. Det är därför de trakasserar kunderna nu under ledning av Energimarknadsinspektionens Generaldirektör Yvonne Fredriksson och chefsjuristen Göran Morén. Det är ett utslag av desperation.

Under hand som det här kriget mot den galna socialdemokratin, som Olof Palme lämnade efter sig, har pågått, har det svällt och engagerat allt fler offentliganställda.

Jag är tydligen numera för vår byråkrati, som håller på och ödelägger det här landet, närmast att likna vid käppen i myrstacken. Den enskilda myran frågar inte:

- Grabbar, har vi gjort något fel när vi har slagit upp den här myrstacken i den här killens sovrum och håller på att ta över hela huset och driva ut familjen på gatan?

Den enskilda myran går istället till anfall med samma glada humör ändå, för så gör myror. Inte heller frågar myran om det är rimligt att man bygger byråkr… förlåt myrstacken hur stor som helst och utan att fråga kräver att få ta i anspråk ALLA resurser. Men så är det. Den växer tills den tar så mycket i anspråk att den kuvade familjen till slut tar mod till sig, hämtar en spade och helt sonika kastar ut hela myrstacken.

När man väl har fått ut den, kan man välja mellan att slänga den i skogsbrynet och hålla käften, eller att ringa till myndigheterna och få hem ett koppel byråkrater, från 35 mil bort, som mot en helt orealistisk ersättning kan destruera myrstacken enligt konstens alla regler, i överensstämmelse med något verklighetsfrånvarande EU-direktiv, tillkommet i bästa välvilja, för Centraleuropeiska förhållanden.

Övertorneå den 14 januari 2011
Mikael Styrman
.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Hm, får erkänna att jag endast har läst din blog en kortare tid, och får medge att jag stundtals varit
skeptisk. MEN, nu måste jag medge att du har fler än ett rätt på den vardagliga tentamen med kursnamnet "genomskåda det repiga solglaset 15 p". Jag har tjänat mitt levebröd på att hjälpa företagare med företrädesvis ekonomiska frågor och har en mist sagt brokig bild av den världen. Budskapet för företagare är allt som oftast - gör som storebror säger, annars kommer storebror och tar dig. Tyvärr är budskapet många gånger legalt fel.

En 25 årig handläggare på skatteverket har INTE alltid rätt... Tyvärr (för många grannar) gäller detta även om din granne tjänar pengar på sitt arbete.

mullis sa...

Tack Mikael, jag ler hela dagen, det behövde jag.

Anonym sa...

Mikael, jag gillar det sätt du skriver på. Finurligt formulerat för det mesta men nu känner jag att du målat in i ett hörn litegrann.

Ingen politiker, inte ens Sverigedemokraterna vill kännas vid att vara nassar. Låt vara att Ohly kanske är kommunist men drar du inte ut lite för långt på tankegången...

Jag har inte din knivskarpa hjärna eller tunga så sådana fasoner skulle jag hålla mig ifrån.

Roande blogg i alla fall, ligger kategoriserad hos mig under "humor" tillsammans med skrattnet och avidgsidan.

Mikael Styrman sa...

Svar till Anonym:

Roligt att det finns någon som uppskattar det man skriver.
Katalogiseringar finns det nog lite olika, allt beroende på läsarens utgångspunkter.

Jag tror nog att SverigeDemokraterna i många avseenden är mindre nazistiska än den förljugna invandringspolitiken som varit rådande i landet. Den har ju velat ge sken av att vara invandrarvänlig medan dess verkliga syfte att varit att hålla invandrare borta från arbetsmarknaden och alienera dem från svenska folket genom att göra dem till bidragstagare istället. Allt för att invandrarna ska bli illa omtyckta av svenskarna. Likheten med nazisternas politik i 1930-talets Tyskland är slående.

Många svenskar har svårt med att man använder termen nazism. De tenderar att bara se gaskamrar, koncentrationsläger och högar av döda judar då. Men det var ju närmast restprodukten av den fullbordade nazismen. När vi ser gaskamrar i Sverige är det med all säkerhet sent att göra något. Det vi måste lära oss att se är likheten mellan det moras och den rättsröta som utvecklades i 1930-talets Tyskland, under många år, och den svenska rättsröta som har kommit långt längs samma väg. Det är, menar jag, viktigt att omnämna saker och ting vid dess rätta namn. Förskönande omskrivningar är självbedrägeri.

En nazist är en nazist vare sig han råkar vara en tysk nationalsozialdemokrat, en svensk socialdemokrat eller en svensk moderat.

Lasse sa...

Mikael, man får tacka för ett sådant snabbt och väldigt utförligt svar, Artikel.

Du har helt rätt i det du skriver.(man kan lugnt säga att du skriver utan broms) Man kan tro att du är en journalist.. Som har kommit upp till ljuset! Medan de flesta andra är kvar i mörkret.

Det var väldigt intessant läsning! Samtidigt roligt också..Menar dina formuleringar som du har. Fast allvaret finns ju där, tragiskt att det kan vara, bli så här?
I världens "Tryggaste Land"?

Sverige Var nog kanske som bäst på 1950 och 60 talet? Sen efter det så spårade det "röda tåget,torget ur" Men likväl så tror fortfarande majoriteten av svenskarna att vi lever i världens rikaste och rättvisaste land..(indoktrinerade) Och den som ifrågasätter systemet..Blir mobbad, både på arbetsplatser och ute i samhället. Ska vi kalla det en "snäll diktatur". Man får inte tycka som man vill i det "Fria Sverige"

Joo! Om man är röd..då är man fri och lycklig..

(Den styrande.. Moderat färgen har bleknat bort, och den röda färgen lyser mycket starkt igenom).

Lasse sa...

..Såg att sossarna tappat ytterligare i opinionen. Men är det p.g.a för att Reinfeld't och co, bedriver mer och mer sosse politik för att säkerställa väljarskaran? Men någonstans måste det ju finnas en gräns för deras trovärdighet..

Efter 1930 talet, och det kända svenska stor företagen, Volvo, Saab Scania, Ericsson, SKF med fl. Så har inte några om ens något privat företag fått växa till liknande storlek efteråt, nutid.

Alla företag har varit små i början, men det måste få förutsättningar att i allafall överleva, och för de som vill växa och anställa.

Regeringens paroll har ju haft detta som nr.1 Är det inte dags nu, för dem att bevisa vem som har befälet?

Om det är så illa..Att de inte klarar att flytta på den gamla försuttna mobben..Så får det väl tillsätta en ny egen.. Som visar vars skåpet ska stå, och sedan ställa tillrätta sedan efteråt.

Hon har ju nu ett ypperligt tillfälle att visa detta med Ekfors. Eller hur Mikael?

Alla ser hur Maud bollas mellan de stora El direktörerna, Eon Fortum och Vattenfall. Är hon ute efter en plats i finrummet efter den politiska karriären? När hon låter sig styras helt.

Mikael Styrman sa...

Svar till Lasse:

Jag tror att sossarnas ras beror på ett mycket stort förtroende för Borg och Reinfeldt. Och så beror det på att förtrollningen brutits för sosseriet redan tidigare och den förändringen pågår än. Folk tycker att de inom (s) är taffliga, inte har vare sig mål eller medel. De är handfallna helt enkelt och har ingen återväxt.

Det tar lite tid att sätta sig i rörelse när man röstat på (s) hela livet, eller till och med i flera generationer. Det är en bitvis smärtsam process att ta till sig att det där blev ingenting. Men när man ser på område efter område att det går åt skogen så ledsnar även de tålmodigaste så småningom.

Alliansregeringen var ju väl förberedd när de tillträdde och fick en hel del uträttat första året. Det hade säkert blivit ännu mer om man hade flyttat på en del ovilliga bromsklotsar.

Sen har det inte hänt så mycket. Man har mest varit rädda, tycks det. Det verkar som om regeringen har gått i samma fälla som socialdemokratin. Att vilja vara kompis med alla. Det leder till att man inte kan göra så mycket.

Och det där med att tillsätta kompetenta chefer i den offentliga sektorn tycks de ha missat.

Riktigt så enkelt var det ju inte att vi bara var less på sossarna men tyckte att allt annat skulle bibehållas oförändrat. Nog ville vi ha förändringar av sådant som fungerar dåligt. Inte ville vi bara att byråkratin skulle fortsätta att växa.

Ett annat problem som hindrar förändringar är att under 70 år var sossarna så starka att enda sättet för en borgerlig politiker som var lite skrupelfri och hungrig att få lite guldkant var att bli sossarnas man. Tyvärr finns många av dem kvar i organisationerna. Sådana hållhakar blir förlamande och förödande när man inte tycks kunna göra sig av med dem. Så vi valde bort sossepartiet men den socialdemokratiska maktapparaten och myglet får vi ännu dras med.

Rättsrötan som förmodligen är det största hindret mot ett blomstrande företagsklimat törs man inte göra något alls åt, tycks det.

Vi har flera viktiga områden som börjat sitt förfall under sossetiden och som förvärras nu. Jag tänker då på rättsrötan, bankväsendet, sjuk- och åldringsvården, järnvägarna, el-oligopolet, försäkringskassan osv. Det är svårt att tro att det ska gå att klara dessa genom att bara sitta still och skylla på sosseriet. Vid tiden för nästa ordinarie val har det förmodligen gått åtta år sedan sosseriet hade makten.

Det allt överskuggande problemet, det som förstör de flesta nämnda områdena också, är den huvudlösa och skenande byråkratin. Det är den som tillsammans med rättsrötan stoppar företagstillväxten.

Beträffande Ekfors så är det skräp att de inte lyckats lösa det på 4,5 år. Det är ju så lätt att lösa. Det är ju bara att se till att finansmarknaden fungerar utan politiskt stryphalsband. Det är klart att ett Ei utan psykopater skulle inte heller vara dumt. Men man måste ju sätta en del politiska bröder på pottkanten då, sådana som har positionerat sig fel tidigare. Det tycks vara ett nästan oöverstigligt problem...

Magnus sa...

Tack för en alltid läsvärd blogg! Hoppas att kampen mot storebror går bra och att du fortfarande har kvar några ess i rockärmen när förstärkt polis står på brosteget.

Efter att ha informerat mig om vattenfalls affärer på både hemma och bortaplan så skulle jag nog prioritera en tvångsförvaltning av vattenfall före Ekfors Kraft.

Jag kan ha fel, men vattenfall kan väl lägga upp sin bokföring för de senaste 10 åren på nätet som ett föregångsexempel och instruktion på hur ekonomin i ett elbolag skall se ut.

Hittar jag bara sluga beslut och förbilligande långsiktiga investeringar som svart på vitt gjort elen billigare för konsumenten så skall jag genast ändra åsikt. -Jag vill inte göra mig omöjlig!

/Magnus, Piteå

Anonym sa...

Till Magnus, Piteå!

Du har fel angående Vattenfall. Deras finansiella information inklusive årsrapporter sträcker sig inte tio år tillbaka i tiden utan tretton år.

http://www.vattenfall.se/sv/finansiella-rapporter.htm

Vill gärna att Magnus, Piteå eller Mikael S redovisar motsvarande finansiell information för Ekfors. En jämförelse torde skingra alla frågetecken.

Mikael Styrman sa...

Svar till Anonym: Se mitt svar i egen blogg med rubriken ”Ekonomisk redovisning”.

Magnus sa...

Jag skrev 'bokföring' och inte 'årsredovisning' när jag gjorde mitt inlägg. Årsredovisning och andra officiella dokument kan ibland innehålla felaktigheter.

Det är alltid bäst att titta direkt i pärmarna som står i hyllan bakom ekonomichefens skrivbord. Detta är vad jag kallar bokföring.

/Magnus, Piteå