.
Sveriges sönderfall kan beskrivas ha två grenar: ”den nya hänsynslösheten” och ”den nya odugligheten”. Men varken hänsynslöshet eller oduglighet är egentligen något nytt. Det som är nytt är att odugligheten blivit norm inom delar av samhällskroppen vilket i hög grad är orsaken till att hänsynslösheten tillåtits breda ut sig. Den senare har nämligen inte brett ut sig - den har tillåtits breda ut sig.
I det lilla kan man ibland se det stora och tvärtom. Igår skrev Dagens Industri om hur SAS försökt spara pengar genom att flytta runt huvudkontoret. Som utomstående betraktare vet man naturligtvis aldrig riktigt säkert hur saker och ting ligger till eller utvecklat sig. Särskilt inte om man informerar sig genom våra större media som ofta är väldigt medvetet styrda och manipulerande i sin rapportering.
Med den reservationen är det som Dagens Industri rapporterade igår om SAS huvudkontor samtidigt både förbryllande och underhållande samt väcker ett visst medlidande. SAS har flyttat från sitt nya huvudkontor vid Frösundavik i Solna, för att spara pengar. Man flyttade till hyrda lokaler vid Arlanda flygplats. Till en hyresvärd som inte precis är känd för att vara billig. Men uppenbarligen lyckades man inte hyra ut lokalerna i Frösundavik i andra hand för nu flyttar man tillbaka dit, förmodligen återigen för att spara pengar.
Man har tio år kvar av hyrestiden i Frösundavik. Och nu är man även bunden av hyresavtalet på Arlanda till år 2017. Om den här åtgärden är representativ för hur SAS kapar kostnader inger det stark betänksamhet om SAS framtidsutsikter. Det påminner starkt om hur landstingen effektiviserar. Det är ju faktiskt, mot denna bakgrund, ganska imponerande att flygplanen över huvud taget kommer upp i luften.
Speglar detta då i själva verket den nya svenska odugligheten? Den som gör att vi inte längre kan bygga vägar, köra tåg, driva skolor, sjukhus och åldersdomshem eller skipa rätt annat än i förutbestämd och/eller politiskt(makt-)styrd form?
I SAS fall kan man tänka sig att det är den långvariga faktiska monopoltillvaron, som i praktiken delvis fortsatt efter avregleringen, genom sammanväxningen av staten och bankmaffian, som gjort företaget åtminstone delvis odugligt.
Är det så följer odugligheten kanske på den stora framgång bankmaffian haft i sina strävanden att infiltrera staten och överta dess till tillgångar och beslutsprocesser. På motsvarande sätt har nämligen bankmaffians kolossala framgång gjort dem oförmögna att driva bank på normala villkor. Därav den gränslösa katastrof i ultrarapid som svenskt bankväsende utgör. När man tillräckligt länge verkat som bank i en miljö där banken inte är till för samhället utan samhället är till för banken blir det successivt svårt att driva bank utan tillgång till lagstiftarens blinda lydnad, utan lagtolkarens ohöljda lojalitet och utan statskassan som skydd mot verkligheten, när den från gång till annan gör sig påmind - trots hajburen som den svenska statsmakten numera utgör runt ett i allt väsentligt korrumperat och dysfunktionellt bankväsende.
Stockholm lördagen den 25 maj 2013
Mikael Styrman
.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Det är ju faktiskt som så att LFV/Swedavia (som har samma ägande som SAS) kommer att släppa på SAS underhyra i LFV/Swedavias lokaler och skicka räkningen till övriga flygbolag och PAX i sedvanlig stil.
I SAS fall så är det heller inte en bankmaffia som styr verksamhet även om det är banknisse som chefar på SAS just nu och det är banknisse som tvingats överta styrningen av LFV/swedavia pga. korruption mm. mm. osv. osv.
Nätverket som implicit styr transportstyrelsen/LFV/SAS består främst av genomkorrupta jurister, vilka fuskar med allt och har en dubbelsäkring avseende egna anställningsavtal och en pott pengar på några hundra miljoner SEK som de flyttar mellan de statliga bolagskonstruktionerna, genom ständiga rättegångar som finansieras av skattebetalarna, PAX och avgifter på främst den övriga flygtrafiken.
Vad som sker just nu i flyget är att det borgerliga försöket att ersätta dessa främst SAP-jurister med ingenjörer totalt misslyckats (widlert på transportstyrelsen, allard på LFV (design by maud olofsson) och nu får ekonomerna träda till.
Det enda sättet att få ordning på det torpet är däremot att känga hela skiten på en och samma dag och i samband med detta stämma de relevanta personerna på allt de äger och har för de ekonomiska skador de förorsakat. Detta kommer dock inte ske den här valperioden är osannolikt i framtiden. Eller med andra ord, ofärden i flyget kommer att fortsätta även i framtiden till den tidpunkt då ekonomin blöder så mycket att det blir ohållbart höga skatter, avgifter och nyemissioner.
Mycket talar för att detta kommer att inträffa i framtiden då priset på infrastruktur nu är extremt lågt och blir billigare i framtiden, tex. kostar all nödvändig utrustning för en ICAO flygplats avseende luftvärdigheten 10 miljoner idag från att ha varit en 500 miljoner kostnad för 5 år sedan.
SAS/LFV/transportstyrelsen kan alltså bara överleva i det korta tidsperspektivet med politiskt beskydd.
Skicka en kommentar