tisdag 29 januari 2019

Billiga poäng i media om den tunga trafiken


.
I SVT:s Aktuellt 21 gjordes ikväll ett stort nummer om den tunga trafikens hastighet som orsak till många trafikolyckor. Tesen stöddes av en uppräkning av olyckor under senare tid, vid vilka tunga fordon varit inblandade. Underförstått vilka olyckor ska ha orsakats av att de tunga fordonen hållit för hög fart. 

Jag hann inte se vad de övriga olyckorna var för ena, men den första var olyckan igår i Heby, vilken orsakades av att en förare av en personbil körde om en buss, utan att observera att han samtidigt mötte en tankbil. Det verkar minst sagt tendentiöst att understödja ett inslag om hög hastighet för den tunga trafiken som olycksorsak med en illustration av en olycka orsakad av att en personbilsförare kör om utan att se att han samtidigt möter en tankbil.

Den olyckan verkar något obegriplig utifrån den rapportering i saken som jag hittills sett i media. Men förmodligen finns det en förklaring. Kanske olyckan skett under snöfall eller i snörök utan att det letat sig in i mediarapporteringen.

Det är nog att plocka både billiga och orättvisa poäng att påstå att olyckorna orsakas av den tunga trafikens höga hastighet. Det sambandet är nog inte så självklart även om man lätt kan förledas att tro det om man tänker med den byråkratiska reptilmärgen, eller saknar eller bara har begränsad trafikerfarenhet. Den dag den tunga trafiken börjar hålla hastighetsbegränsningarna på landsväg kommer bilisterna att dö som flugor. Då kommer nämligen de tunga fordonen att samla på sig långa köer av odugliga privatbilister som inte klarar av att köra om en eller flera långtradare. Irritationen kommer att rusa uppåt med en expresshiss hastighet bland de många adrenalinstinna A-typerna ute på vägarna, med mängder av dödsolyckor som följd.

Det är en skam att trafiksäkerhetsarbetet bygger på att den tunga trafikens förare ställs utan rättssäkerhet genom att systemet bygger på att de bryter mot en verklighetsfrämmande lagstiftning men inte skyddar dem mot böter och körkortsindragningar.

Om man däremot hade riktat in reportaget mot tunga fordon med dåliga bromsar och däck hade det varit lätt att hålla med. Men den kompetensen fanns tydligen inte hos de som lobbat för dessa inslag.

Idégivarna finns förmodligen bland de tomtar som utformat trafiklagstiftningen och böckerna till körkortseleverna, vilka rekommenderar dem att lägga sig i mittfilen på motorvägen och kräver att de använder en enda sorts blinkers i rondeller - nämligen den enda som inte gör någon nytta, därför att bilens position är sådan i rondellen att ingen ser blinkersen. Men, men, även klåpare vill förstås rättfärdiga sina ämbeten genom att visa framfötterna även när det bara blir tokigheter av det.

Falun tisdagen den 29 januari 2019
Mikael Styrman
.

Inga kommentarer: