Svar till Anonym kommentar till inlägget ”Sidostängslen dödsfällor”:
Jag tror att det är mycket roligare än så.
Men det är inte så lätt att veta vad som inte rör sig i huvudet på en svensk statstjänsteman. Och vi vanliga dödliga som bara har det tvivelaktiga nöjet att betala för underverket förstår inte vilket viktigt och grannlaga arbete som ligger bakom utplaceringen av sidostängsel i landet. Och vi som har det ännu tvivelaktigare nöjet att få betala flera gånger och dessutom bli bestulna på våra företag och tillgångar och bli inlåsta i politiskt fängelse av den politiska adeln, som varnande exempel, för att deras plundring ska kunna fortsätta, förstår förstås ännu mindre.
Korruption + Dumhet = Sidostängsel
Jag tror att det är en kombination av korruption och dumhet som ligger bakom att det blir så här.
Lite förenklat är det nog så att de på beställarnivån är mutade.
Så en del drar nytta av deras girighet och moraliska tillkortakommanden.
Och på nivån som ser till att stängslen blir uppsatta väger dumheten tyngre än korruptionen.
Sen finns det säkert gränsöverskridande exempel såsom korkade upphandlare och giriga och förslagna praktiker.
Partibok, politisk korrekthet och strömlinjeformning
När man köper in sidostängslen gör man förmodligen likadant som med de flesta andra projekt i den offentliga sektorn. Man sätter man ihop arbetsgrupper som samlas på olika ställen i landet och konferensar om hur och var och varför man ska sätta upp stängslen. Arbetsgrupperna består av människor med partiboken på rätta stället, med förmåga att uttrycka sig politiskt korrekt och strömlinjeformat. Man kan säga att arbetsgrupperna är garanterat homogena, likriktade och i huvudsak befriade från jordnära erfarenhet. De gör mer eller mindre vetenskapliga utredningar genom statistiska antaganden om hur många liv som ska sparas och hur viktigt det är att stängslen blir rätt uppsatta och så vidare. Sen har man ännu mer konferenser där man utformar vetenskapliga anvisningar om hur det ska gå till.
Högt i tak och stundtals hårda motsättningar i offentliga sektorns arbetsgrupper |
Trevar i dimman
Det uppkommer lätt någon fråga om erfarenheter från verksamheten, eller från verkligheten om man så vill. Då kan ingen svara. De flesta praktiska och jordnära frågor som man ska reglera döljer sig i en tjock, närmast ogenomtränglig dimma. Alltid finns det någon i sällskapet som känner någon som är bra i sin organisation och som man skulle kunna fråga. Då ajourneras den frågan så att vederbörande ska kunna ringa och göra efterforskningar. För att inte de viktiga överläggningarna ska störas i onödan överenskoms om att man ska ringa på nästa kaffepaus och fråga. Men för att tiden verkligen ska räcka till beslutar man om en längre kaffepaus för alla.
Nya viktiga konferenser
Efter kaffepausen har man i bästa fall fått svar. I sämre fall visste inte den som blivit uppringd heller vad som gäller men kände som regel i sin tur någon entreprenör som utför det praktiska arbetet och som han skulle kunna fråga. Ofta slutar det med att någon fråga blir obesvarad och då överenskommer man om att samlas till någon ny jätteviktig konferens på något annat hotell i någon annan stad så att den frågan också ska kunna beaktas i den viktiga utredningen.
Konferenser i regionerna
Efter slutförda konferenser och färdigställande av anvisningar till regionerna efter alla konstens regler
sätts nya arbetsgrupper samman som konferensar i regionerna. De åker runt och tittar på de olika tänkbara ställena, tar bilder, ritar upp och analyserar, vägar effekten av om det ena eller det andra stängslet börjar eller slutar 10 eller 20 meter tidigare eller senare.
Inget behov = totalt behov
En eller annan kanske lite oförsiktigt kan undslippa sig att ”vi i vårt område nog inte har så många ställen där de här stängslen skulle göra så särskilt mycket nytta”. Han blir då snabbt rättad av sina mer ansvarskännande kollegor som inte heller har något behov av sådana här stängsel i sitt område, men som är mycket medvetna om hur många liv de kommer att spara och att stängslen nu är inköpta och måste sättas upp för att göra nytta. Om det är så att man inte kan peka ut något ställe på vilket stängslen kommer att göra mer nytta på än på något annat ställe, måste det naturligtvis bero på att det är lika illa överallt och följaktligen behövs stängsel överallt.
Ytterligare medel rekvireras för att täcka ”behoven”
Då får man försöka ta sitt ansvar och prioritera för att sätta upp stängsel på de viktigaste ställen. Sedan får man ropa av centralt att det behövs mer pengar och stängsel. De här stängslen som man nu blivit tilldelad kommer inte alls att räcka till alla viktiga och eftersatta ställen som man har i sitt distrikt. Sannolikt kommer man att tvingas att med skärpa begära extra anslag för att klara av alla angelägna och eftersatta sidostängselprojekt.
Slumpen styr...
I någon annans ögon kan det förstås se ut som om stängslen blivit slumpmässigt utplacerade, på platser som de inte alls behövs på. Vidare att de gör mer skada än nytta. Men det beror förstås bara på att vi inte är införstådda med vilket noggrant, viktigt och kompetent arbete som den offentliga sektorn gjort med dessa viktiga sidostängsel. Vi tror att de kommer att orsaka massor av småolyckor som blir mycket kostsamma att reparera, att de kommer att ta ihjäl och lemlästa trafikanter, göra vägarna näst intill omöjliga att ploga och att avleda vägunderhållspengar som skulle göra bättre nytta på annan plats.
...eller kompetensen?
De som deltagit i den offentliga sektorns arbete vet naturligtvis bättre och äskar och erhåller mer pengar till sin lekstuga. Pengar som tas från vård, skola och omsorg. Särskild nöjda är de med att arbetet kunnat bedrivas så effektivt och att man kunnat ha så högt i tak. Det borgar, menar man, för att man har kommit fram till kloka och kostnadseffektiva beslut.
Övertorneå den 31 december 2011
Mikael Styrman
.
12 kommentarer:
On se vain kumma että ei muita rehelisiä ihmisiä ole kun sinä. Näin lukia helposti tajuaa sun kirjoittamista netissä. Ja jos se nyt olisi näin; miksi et ole päässyt pitemälle kun pahasanomalla demokraatistesti äänestenyttä hallitusta? Toivon sinulle hyvää uutta vuotta, ja jos ei ennemmin niin kuulemme sitten taas kun sinut päästetään vankilasta. /Veikko J
Jag var säker på att detta med sidostängsel var ett påfund från EU, men jag kan ha fel...
/Vittula
Sovjetunionen 2.0
http://avpixlat.info/2011/12/31/reinfeldt-var-nye-diktator/#more-6605
Svar till Veikko J:
Din kommentar är intressant och triggar mig att svara utförligare i ett separat eget blogginlägg.
Vet inte rubriken än - kommer inom kort.
Svar till Vittula:
Även detta går jag igång på.
Vet inte om det kommer från EU.
Kan nog inte uteslutas.
Men det får nog betraktas som långt ifrån klarlagt.
Men även om det kommer från EU behöver man inte stå i första ledet och genomföra all idioti som kommer därifrån. Det gör ingen annan i Europa.
Åtminstone i Norrbotten och i Övertorneå skyller sosseriet de mest fantastiska ting på EU. Även när det är uppenbart att EU inte alls har med saken att göra. Istället är det sådant som de själva ställt till med. Och de har egen majoritet och kan ändra på vad de vill - fast idag. Men mobben fattar inte det utan drar okritiskt och entusiastisk iväg med käpparna i högsta hugg, gapande:
- Ja! Ja! Det är EU. Detta förbannade EU. Det är EU:s fel. Kyllä hän kommunalråådi olisi järjestäänyt, mutta kun hän ei voi tuon perkelen EU:n vuoksi.
Åtminstone i Övertorneå kan de gå iland med vad som helst. Här är inte intelligensen hos mobben högre än hos en chimpansflock.
Men jag har också lite synpunkter på sådant som EU verkligen ställer till med och där deras helt orealistiska krav, utan varje ekonomisk verklighetsförankring, gör Europas befolkning fattiga och hotar att ställa dem utan vissa samhällsviktiga verksamheter.
Och då tänker jag inte på ekonomin som dessa galenpannor håller på att köra, och kommer att köra, fullständigt i botten.
Men jag återkommer om detta också i en separat blogg.
Svar till Anonym:
Jag kan hålla med om det mesta i det inlägget.
Inte allt - men det mesta.
Jag tror också att Reinfeldts omdöme och motiv numera måste ifrågasättas.
Han kan vara en fara för Sverige - väl så stor fara som Palme var en gång i tiden
- Reinfeldts ledsna nallebjörnsuppsyn till trots.
Sveriges förfall...
http://janmilld.wordpress.com/2011/12/31/regimkritiker/
Körde söderut förra vintern, Där efter E4 var det mitträcken och sidoräcken, Det var så mycket snö innanför sidoräcket och innanför mitträcket så det var omöjligt att köra förbi den lastbil vi hade framför oss, Fick ligga efter i 70kmt ca 20 mil till vi svängde av och det var jätte lång kö efter, Då var väl beslutsfattarna på någon mutresa eller konferans utomlands.
SD
Intressanta tankar Micke!
Visst kan det vara knasigt att placera ut räcken på fel ställen. Men det skapar ju arbeten och någon tjänar pengar på det.
Räckessättarna från A-Jaur blev ju årets Gasell i fjol, de ökadeom sättningen med närmare 400% och hade en omsättning på runt 22 miljoner om jag inte missminner mig.
De tjänar pengar, ger jobb åt människor och kanske återinvesterar pengarna i något vettigt som kan skapa arbetstillfällen till Människor i bygden.
Precis som du och jag gör Mikael. Du har i åratal tjänat pengar på ett välunderhållet elnät, visserligen har dina återinvesteringar inte gett så mycket arbetstillfällen som man hade kunnat önska men Journalister, Myndigheter, och Kronofogdar har ju uppenbarligen haft många heltidstjänster.
Även här så har många tyckt att du gjort fel. Precis som du tycker trafikverket gör fel.
Det gemensamma är att ni bägge skapat arbetstillfällen.
Sanningen bor i betraktarens ögon sa en klok visman till mig. Det ligger något i det, man ser ofta bristerna från sidan snabbare än de upptäcker det från insidan.
Precis som du så uppmärksamt sett att vägräcken är farliga.
// Mange.
Svar till SD:
Ja, jag är mycket på vägarna och har många snarlika erfarenheter av vad stängselvägarna ställer till med.
Man bränner upp kolossalt med skattemedel - inte för att göra vägarna framkomliga utan för att göra dem oframkomliga. Förutom att de pengarna är bortkastade orsakar den begränsade framkomligheten stora privat-, företags- och samhällsekonomiska förluster som är under kraftig tillväxt.
I grunden så tror jag att det är den svenska synen på demokratin, som odlats under sosseriet, som är problemet. Demokrati innebär folkstyre - inget fel i det - tvärtom. Men i Sverige har drivits fram en absurd tolkning av begreppet. Enligt den är det finare ju okunnigare man är om det man ska besluta om.
Och ödmjukhetsbegreppet har omtolkats så att det numera innebär att den som kan något ska stå på parad för idioterna. Det tycks vara så att man inte vill, eller mentalt kan, anlita eller höra någon sakkunskap innan beslut. Jag vet inte om det här förekommer i något annat land?
Sen får sakkunskapen anpassa sin argumentation så att den stöder det som okunniga politiker bestämt. Och sakkunskapen och erfarna medarbetare i det offentliga tycks inte våga säga flaska utan stämmer in i det nya som vore de någon sorts Doa-Doa-kör. Så åtminstone de tycks inte vara inne på att Sverige är någon demokrati. Total likriktning tycks vara det som gäller. Det räcker inte med att jämföra med Sovjetunionen. Det här är ju rena Maoist-Kina.
Svar till Mange:
Se mitt svar i egen blogg: ”Målet måste vara att skapa”.
Svar till Veikko J:
Se mitt svar i egen blogg: ”Att bli vald är inget avlatsbrev”.
Skicka en kommentar