torsdag 1 februari 2024

Att lära av livet

.

Man får lära sig mycket som är bra och nyttigt, både i skolan och senare i livet. Men man får också lära sig mycket dumheter, eller sådant som senare visar sig inte vara sant.


När jag gick i småskolan fick jag lära mig att man gjorde glass på mejeriet i Hedenäset. Men det visade ju sig senare, när vi var dit på studiebesök och hade blivit lovade glass, att det gjorde man inte alls. Ett svårt slag mot lärarens auktoritet således.


Jag fick också lära mig att Jorden har varit glödande, men nu håller på att kallna. Jorden antas vara 4,5 miljarder år gammal. Men hur kan man kontrollera åldern? Finns det ens något startdatum? Och vad fanns det i så fall innan? Har inte nästan allting alltid funnits? Med detta har översteprästerna vissa problem. Det är nog bara så att den enes gissning är lika god som den andres. Må vara inrullad i lite pseudovetenskapliga floskler.


Numera verkar man tro så här om Jordens inre:



Det kommer man att tro bergsäkert på tills man börjar tro på någonting annat som låter bra. Men jag tror inte att det här heller stämmer. Jag tror att det har något att göra med Jordens massa och gravitationen som massan skapar, något som vi inte kan förklara ännu och som håller Jordens, och andra planeters inre varmt och flytande, om planeten har tillräcklig storlek. Vi kan väl inte riktigt förklara svarta hål heller? Men eftersom man inte kan förklara fenomenet Jordens inre idag håller vetenskapen fast vid den senaste gissningen. Det är naturligtvis bättre för självkänslan än att tvingas medge att vi inte har en susning. Det är åtminstone säkert  bättre för forskningsanslagen.


Fortfarande betraktar man nog den som tror något annat som en kättare och avfälling, åtminstone när nya tjänster ska tillsättas, även om det fenomenet avtagit kraftigt sedan Medeltiden.


Jag snappade någon gång upp ett talesätt:


Måste jag vara av samma åsikt idag som i förrgår? Hade då gårdagen ingenting att ge?


En del verkar tolka det som att man är en vindflöjel som inte står fast vid någon åsikt. Men jag tolkar det som att man alltid måste vara beredd att överge gamla sanningar när verkligheten och nya rön visar att den kunskapen var felaktig.


Falun torsdagen den 1 februari 2024

Mikael Styrman

.

Inga kommentarer: