lördag 24 februari 2024

Skamligt av Anders Holmberg i SVT:s 30 minuter

.

Härom dagen såg jag merparten av SVT:s ”30 Minuter”, programmet i vilket Anders Holmberg intervjuade Romina Pourmokhtari. Fast någon riktig intervju blev det ju inte, snarare ett gediget försök att göra ett karaktärsmord.


Jag skriver Holmberg nedan, för det passar sig i sammanhanget, och jag skriver Romina istället för Pourmokhtari för att jag ännu inte vant mig riktigt vid de nysvenska namnen.


Jag har inte sett om programmet i syfte att sätta mig ned för att räkna, men jag lämnades med en känsla av att tillfällena vid vilka Romina fick tala till punkt kunde räknas på ena handens fingrar. Tillfällena vid vilka Holmberg högg av och högg sönder hennes svar, vilket gjorde många svar obegripliga för oss tittare, torde till antalet vara någonstans i häradet 20-30 st.


Det blev ju ingen intervju. Inget seriöst försök att ställa frågor och låta Romina svara på ett sätt som kunde gett någon information av värde till oss tittare. Som Holmberg skötte det utvecklades programmet till ett forcerat korsförhör, som om hon misstänktes ha mördat någon och som om han var förhörsledare med uppgift att få henne att försäga sig.


Det var inte att ta miste på Holmbergs besvikelse över att han inte lyckades med sina intentioner. Missnöjet i media efteråt har till och med stänk av bitterhet över sig hos en del av Holmbergs kollegor.


Jag tycker att Romina Pourmokhtari hanterade denna påtagligt fientliga situation på ett beundransvärt sätt. Det var strongt att kunna behålla lugnet och visa upp en ängels tålamod. Holmberg å sin sida gick för långt. Om ministern är så värd vår ringaktning som han uppenbarligen ville visa oss, skulle det ha räckt med att låta henne svara, och låta oss av hennes svar förstå vilken ond person hon är. Det är svårt att tolka föreställningen på annat sätt än att ministerns svar inte skulle ge den bild av henne som Holmberg ville förmedla och därför kände han sig piskad att systematiskt hugga sönder hennes svar, för att få henne ur fattning. Att det med nödvändighet skulle lämna oss tittare utan svar bekom honom inte. Det var oprofessionellt skött av Holmberg.


Falun lördagen den 24 februari 2024

Mikael Styrman

.

Inga kommentarer: