lördag 17 mars 2012
Grönklädda män och Blåljugande rapportörer
.
En Hercules försvann i svenska fjällen i torsdags. Den skulle hämta material i Kiruna rapporterades det. Samtidigt pågick Natoövningen Cold Response. Men det var inte riktigt sant, eller hur? Jo, förresten, det var sant att övningen pågick. Men det var inte sant att planet skulle hämta material i Kiruna, för det skulle det inte. Det skulle leka krig i fjällen. Natoplan. I svenska fjällen. Och krig lekte man också.
Planet skulle nämligen vara ”hare”, som det heter i vissa andra sammanhang, eller något liknande i alla fall. ”Flygande Fästning” heter det visst på militärslang. Tillsammans med två grupper jaktplan - norska F16 och svenska JAS. Den ena gruppen skulle anfalla ”fästningen” och den andra gruppen försvara den. Som vi andra brukade göra i småskolan när snöhögarna växte till sig. Denna gång under utslagsgivande förhållanden.
Enligt vittnesuppgifter har planet flugit lågt, i de snöklädda fjällen, i snöoväder och kraftig vind. I förhållanden under vilka man i civila flygsammanhang håller stora säkerhetsmarginaler. Lågt i ett försök att undgå "angreppet", måhända?
Det ligger i sakens natur att man inte bara kan leka krig, eller öva som det heter, i vackert väder. Krig pågår även i sämre väder och den som bara kan flyga i vackert väder lär inte vinna många krig. Inte den som kör in sina plan i bergväggar heller.
Men om flygningen går till som ovan beskrivet känns det väldigt oseriöst när rapporteringen, som i TV4 ikväll, talar om ”den oförklarliga olyckan”.
- Vad är det för trams? Den är inte alls oförklarlig. Den är väntad. Flyger man så, ska det sluta så.
Vad är det för fel på Er som är statsanställda och journalister? Är Ni vanskapta eller är det något annat fel på Er, när Ni synes oförmögna att tala sanning och alltid måste blåljuga för oss som betalar räkningen?
Natoövningar i svenska fjällen...? Flygplan i bergväggar? Vad blir nästa steg? Övningar med skarp ammunition?
Nu fattas det bara att det var Saudier i planet...
Övertorneå den 17 mars 2012
Mikael Styrman
.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
8 kommentarer:
Sydtoppen är som högst 2012 möh.
Och planet skulle köras på 6000 möh.
Inflygningen mot Kiruna kan ju väljas från ett mer lämpligt håll.
Ytterst märklig olycka med många frågetecken.
Man har GPS, radarhöjmätare och ett terrängvarningsystem(GPWS) och de borde absolut inte befunnit sig på den platsen på den höjden. Om flygplanet fungerade som det skulle återstår bara att någon gjort en stor tavla eller lekt Top Gun med Herkules?
Var det en olycka eller var det ett försök till prestigeflygning?
Man kan inte utesluta att den norska Herkulesbesättningen försökte flyga med en Herkules mellan Kebnekajses toppar på lägre höjd än topparna, vilket bör vara tekniskt möjligt även om marginalerna är små.
Gissar på detta eftersom man hittat vrakdelar på båda sidor av berget. Om det hade lyckats skulle det ha gett en status bland andra piloter som inte kan underskattas.
Har hört flygvapenpiloter berätta att riksfyllda busflygningar står högt i kurs bland kollegorna, det finns bara en regel - åk inte fast och naturligtvis landa på en rullbana....
Svar till Anonym:
Ja, flygarutbildningen syftar ju ytterst till att hålla antalet starter lika med antalet landningar.
Till signaturen Anonym. Det är nog med till visshet gränsande sannolikheet så att planet har fluguts "för hand", d v s de system som skall varna och hålla vissa höjder tagits ur drift. Säkert ingick det i de förutsättningar som Mikael relaterar till. Herculusen var en del i ett övning och skulle undgå att upptäckas.
Tragisk konsekvens men inte oväntad.
Så visar man ännu en gång från regerings- och försvarsmaktshåll att man inte drar sig för att blåljuga för det svenska folket och, som du påpekar, massmedia är deras lydiga knähundar när det gäller att sprida en falsk bild av verkligheten.
Man åker runt på alldeles för låg höjd inom, i och för sig glesbebyggt, men dock inte avlyst område och leker krig tillsammans med Natostyrkor och riskera livet på inte bara de som är med i övningen utan även den allmänhet som kan befinna sig i naturen eller i raststugor och liknande.
Främmande makts trupp och flyg befinner sig djupt inne på svensk mark och svenskt luftrum och vem har haft fullmakt att fatta sådana beslut respektive från vem har den fullmakten utgått?
Man riskerar även livet på räddningspersonal m fl som måste i mörker ta sig fram i områden med djupa dlaciärsprickor och raviner.
Och vem får betala för kalaset? Die dumme Schweden naturligtvis, som likt en bräkande fårskock har satt ännu större fårskallar till makten.
Mikael, du är ju själv pilot. Vad är din uppfattning? Jag har några bekanta som är piloter och de hävdar att största problemet är den mänskliga fåfängan.
Tar du själv stora risker och gör dumma saker när du flyger?
Svar till Anonym:
Det var spetsigt frågat... :-)
Jag försöker nog att inte ta stora risker och göra dumma saker när jag flyger - fast det lyckas inte alltid...
Vidare vill jag nog mena att den som har kört bil, motorcykel, båt - särskilt snabba sådana, flygplan och helikopter och påstår att han aldrig har gjort något som han ångrar ljuger nog som en häst travar.
Det är ju bara att läsa kvällstidningarna sommartid då de är som en specialutgåva av ”Båtsport - On The Rocks”.
Jag vill mena att det är en speciell människotyp som blir exempelvis stridspiloter. Valet står nog inte mellan att bli kamrer eller stridspilot. Det ingår i jobbet. Du måste vara intresserad av utmaningar och av att livet ska vara lite spännande för att bli stridspilot. Och för en del är det mer uttalat än för andra.
Att vara pilot kan vara farligt för en kamrerstyp också. Fast då snarare för att han har slagit på autopiloten, sedan somnat och blir nedskjuten på Georgiskt område när planet kommer in från ryskt territorium, med kurs mot Tbilisi, och kamreren inte svarar på radioanrop och inte märker av Mig-piloten heller...
Det har nämligen gjorts utredningar som visat att de flesta långfärdspiloter somnat någon gång. Ibland sover alla i cookpit - samtidigt!
För ganska många år sedan nu, startade en stridspilot från flottiljen i Uppsala. Samtidigt hade några kollegor dambesök. De stod vid startbanan och tittade. Det måste ha varit attraktiva damer, för en pilot fick en kortslutning i viljan att stila för damerna. Han slog på efterbrännkammaren när han passerade dem, för att göra en häftig start. Med påföljd att han brände damerna väldigt illa med het flygfotogen som de duschades med. Vill minnas att bullret också skadade dem, men jag är inte säker. Det är väl ett bra exempel på problemet som Dina vänner beskriver?
För övrigt är det svåra beslut att fatta, det att fega ur och göra det kloka valet. Det kan ta hårt på stoltheten. Fast man lever nog längre...
"Enligt vittnesuppgifter har planet flugit lågt" - vilka uppgiftyer då, har inte sett någhot om detta någonstans. Har du direktkontakt med fjälltrollen eller hittar du bara på?
Svar till Anonym:
Det inhämtades från massmedia, en intervju med någon som var i området och passerades av planet. Det var en person som var bekant med flygplanstypen, enligt uppgift i samma media.
Minns ej var jag såg eller läste det.
Troligen Nordnytt?
Skicka en kommentar