söndag 18 mars 2012

Trollet Grotte och åkarna

.
Det är intressant att det diskuteras att Scania ska gå in i ett Joint-Venture i Kaunisvaara. För det är väl något nytt, eller hur? Att Scania blir sina kunders konkurrent.

Vad kan det komma ut av detta månntro? Törs man hoppas på att en insikt vaknar hos lastbilstillverkaren om hur orättvist vinsterna på lastbilsköparnas arbete är fördelade mellan lastbilsköparna och lastbilstillverkarna?


 
Länge har lastbilstillverkarnas vinster och lastbilsköparnas uteblivna vinster kommit dem att likna trollet Grotte, Grottekvarnen och slavarna. Men nu kanske en vändning är att vänta när Scania ska ut och känna på kundernas vardag. Törs man hoppas på att även Volvo ger sig in i leken så att folkbildningens insikter blir mera allmänna? Eller kommer Volvo att nöja sig med att vara sina kunders leverantör?

Övertorneå den 18 mars 2012
Mikael Styrman
.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det blir intressant att se hur det
Joint-Venture projektet ska bli som Albert skriver, Scania kan ju köra i förlust så länge gruvan finns utan att det har någon betydelse.

Anonym sa...

Mikael!
Scania engagerar sig i Kaunisvaara?
Besynnerligt! Källa? Har du någon länk?

Martin

Albert sa...

Nu är det ju bara en spekulation från min sida att Scania skulle kunna bli en partner i ett Joint-Venture om transporterna.

Spekulationen grundar sig på det förhållandet att det är Scania som har tagit fram det provekipage som nu ska testas.

Hur det blir i slutänden återstår ju att se, det är ju möjligt att man nöjer sig med att bilda ett Joint-Venture med LKAB angående järnvägstransporterna mellan Svappavaara och Narvik.

Även om någon av lastbilstillverkarna går med i ett Joint-Venture i detta fall så kommer det knappast att påverka deras agerande i stort på den vanliga marknaden, de tjänar ju även i detta fall pengar på försäljningen av lastbilarna, som kan bli så många som 6-700 st under en 15-årsperiod om man räknar med en del dikeskörningar och andra olyckor, samt försäljning av reservdelar på eftermarknaden. Att sedan själva åkarverksamheten inte kommer att ge något överskott det är de nog beredda på.

Mikael Styrman sa...

Svar till Martin:

Jag trodde det skulle vara lätt att hitta källor till detta. Hade för mig att jag läst det både i tidningar och på Northlands hemsida, men det var tydligen fel för när jag försökte googla på det kommer inte mycket vettigt upp.

Däremot vet jag flera som jobbar där uppe i åkeribranschen, som berättat om detta både säkert och detaljerat och som fått informationen "på arbetsplatsen".

Möjligen bara ett rykte? Kanske planterat? Ekonomisk desinformation?

Jag skulle gärna forska mer i detta men hinner inte nu. Har häcken full eftersom jag ska in i politiskt fängelse strax.

Albert sa...

Till Mikael och Martin:

Detta med Scania och Joint-Venture kring transporterna var som jag tidigare sagt spekulationer från min sida. De grundade sig på Martins kommentar tisdag 13 mars 6:26 till bloggen "Moderaterna har alla pusselbitar" I den kommentaren stod citat:

"Transportkostnaden per ton järnkoncentrat från Kaunisvaara till fartyg i Narvik, Fagernes blir 26.4 USD. Det inkluderar inte vinst och aktier för det Joint Venture företag som ska bildas för att sköta transporterna.
Två intressenter förhandlar om detta med Northland."

Detta om två intressenter som låg i förhandlingar med Northland fick mig att dra den måhända förhastade slutsatsen att den ena intressenten kunde vara Scania gällande lastbilstransporterna och att den andra intressenten kunde vara LKAB gällande den spårbundna trafiken. Att det skulle kunna vara Scania baserade jag min spekulation på att det är Scania som har tagit fram den fordonskombination för ca 60 tons nyttolast som nu ska testas där uppe under ca 1 år.

Några andra källor till detta har jag inte utan det hela är en spekulation som grundade sig på Martins kommentar till den andra bloggen.