onsdag 16 januari 2013

Ännu en halvmesyr

Uppdaterad 17 jan 2013, kl 20:50

Pang! Pang! Pang!

En död, ca 30 skadade och 75 bilar och lastbilar åt helvete!

 - Inte alls konstigt.

Att det skulle hända, förr eller senare, var självklart. Och det blir ännu självklarare när man nu får höra i media om trafikregler som innebär att lastbilar måste ha VINTERDÄCK PÅ DRIVAXELN!

Som om vinterkörning går som en dans med det. Det är klart att det är bra med vinterdäck på drivaxeln. Men man kan faktiskt klara sig hjälpligt med dåliga däck på drivaxeln. Men med dåliga däck på FRAMAXELN är man på väg mot döden.
                                                    
Fördelen med bra däck på framaxeln och sämre på drivaxeln är att man oftare har styrning i nivå med den fart man kan hålla i olika situationer.

Med dåliga framdäck och bra drivdäck får man alltid mer fart än man har styrning för. Och en bil utan styrning är mycket farligare än en bil som står stilla.

Och hur är det tänkt att man ska kunna bromsa med vinterdäck på drivaxeln men sämre däck på framaxeln? Alla som har kört cykel, moped eller motorcykel har känt skillnaden mellan att bromsa med framhjul respektive bakhjul. Bakhjulens bromsverkan är ett skämt. Ur ett strikt politiskt och byråkratiskt perspektiv kanske det är tillfyllest att få iväg lastbilen som står på tvären på Essingeleden. Men nog hade det varit klädsamt om man också hade intresserat sig för att den inte blir en dödsprojektil på vägen.

Vad är det för en idiot som har tänkt ut att man ska kräva vinterdäck på drivaxeln - men INTE på framaxeln? Är riksdagen och Transportstyrelsen infiltrerad av begravningsentreprenörerna och krematoriernas riksförbund?

Och vad är det för stollar som inför dubbförbud på enstaka gator inne i Stockholm och Göteborg? Med hänvisning till barnen och luftföroreningar. Kan inte folk skilja på Roslagen, skärgården och staden? En stad är inte en plats för småbarn att växa upp i. Särskilt inte vid kraftigt trafikerade vägar. En förälders plikt är inte att lobba igenom dubbförbud hos de kommunala stollarna. En förälders plikt är att bosätta sig i en barnvänlig miljö.

Med sådana intelligenta regler har vi nog inte sett den sista storsmällen. Nej, detta var nog bara en förvarning om vad som komma skall. Att det är så inser nog vem som helst som har sett hur människor kör i nedsatt sikt. Om man bara ser framförvarande bils lampor kan man uppenbarligen köra hur fort som helst. Det är en blind, som leder en blind, som leder en blind osv. Ingen ser något. Alla litar på att den framförvarande ser. Och alla klarar av att trycka på gasen.

Det gäller i regn men särskilt i dimma. I snö verkar det gå lite, lite långsammare. Förmodligen mest för att de flesta är sådana sopskallar på att köra och har så dåliga däck att de inte klarar en sladd. Och dom är jävligt rädda när de kör i snö, i 30-40 bilars kolonn, bakom plogbilen, när det har kommit 5-10 cm snö. :-)

En annan bisarr upplevelse man kan få i trafiken är när man får se en Stockholmare köra om i snörök. Snörök är svårt att köra i. Mycket svårt att köra om i. Det kräver god teoretisk analys, bra utrustning och mycket körvana, i just snörök. Men den typiske stockholmaren kör om långtradare i snörök med samma desperation som den hos en nyskild italienare. - In i dimman, strunta i torpederna och full fart framåt!

Och den lite försiktigare stockholmaren kör inte om i snörök. Men vid möten väntar han med att bromsa tills han inte ser något och tills ingen ser honom. Då ställer han sig på bromsen och gör sitt bästa för att fånga upp alla bakifrån kommande bilar.

Typisk svensk pendlare
En annan intressant typ som man ser på vägar är långtradarföraren, som har lampor baktill på sin tradare, som i antal inte understiger de som finns på två normalstora svenska städers kommunala julgranar. Men om man har dimbakjuset på i snöoväder när man kör om honom, då blir han så förbannad att man genast får alla 25 fjärrljusen i backspeglarna. Och då blir det ljust kan jag lova. För trots att de alla klagar över bristande lönsamhet har de råd att hålla sig med extraljus med vars hjälp en blind utan svårighet skulle kunna gå på lina över Niagarafallen.

Och värst av alla är pendlarna. De som kör samma, ganska korta, sträcka varje dag. Exempelvis mellan Malmö och Lund, Boden och Luleå, Falun och Borlänge m fl liknande städer, ganska nära varandra. De måste leva väldigt tråkiga liv eftersom de gör allt för att införa spänning i sina liv. Försök att ställa bilen vid sidan av vägen, med varningsblinkersen på, mellan någon av dessa städer. Jag har gjort det. Pendlarna tror att det betyder att man vill att de ska trycka hårdare på gasen.  Och det gick inte precis sakta tidigare heller. Det verkar som att de inte kör utifrån vad som finns och inte finns på vägen i dag. De kör utifrån att här inte fanns något hinder igår när jag passerade - följaktligen finns det inget hinder idag heller. Men finns det mot deras förmodan ändå något hinder idag så är det ganska säkert att det står i tidningen imorgon. För sådant vågar tidningarna skriva om.

Övertorneå onsdagen den 16 januari 2013
Mikael Styrman
.

Inga kommentarer: