tisdag 15 januari 2013

Titta det snöar

.

 När regionala SVT-nyheter (Nord- och Mittnytt) berättar om fyra Norrlandstings tågsatsning för 35 000 kr (hittills) per medborgare, som denna vinter kapsejsat därför att det snöar i norra Sverige, beskrivs för första gången offentligt den inköps- och ägarcirkus som beledsagar äventyret. På regionalnyheternas hemsidor läser vi:

-        Vi börjar med landstingsägda Norrtåg som har beställt trafiken av Botniatåg som kör själva tågen, men Botniatåg äger inga egna tåg utan dom har landstingens gemensamma inköpsbolag Transitio i Stockholm köpt in från fransk-tyska tågtillverkaren Alstom. Det innebär alltså att Transitio äger tågen som sedan hyrs ut till Norrtåg - som i sin tur hyr ut dom till Botniatåg.

Varför då, tänker varje normalbegåvad och vaken nordsvensk?

Därför att så har stora delar av landstingens verksamhet fungerat länge nu. Även inom basverksamheterna – Sjukvården vill säga – men framför allt på områden som fastighetsförvaltning, informationsteknik och kommunikationer.

Mutar bäst vinner. 

Om diskussionen tack vare Nord- och Mittnytt därför tar fart om vilka konsekvenserna blivit för sjukvården återstår ännu att se. Där sjukvårdens personal för trettio år sedan stod för tre fjärdedelar av landstingens utgifter men idag för mindre än hälften.

Eller om ansvariga politiker i de fyra landsting som helt nyligen ville bilda region med sikte på ännu vidlyftigare satsningar på regional utveckling, kommunikationer, IT med mera äntligen tvingas ut i snögloppet för att ställas till ansvar.

För tåg som inte rullar och för den sjukvård som inte blir av därför att de under decennier har slarvat så till den grad att en enda rimlig förklaring återstår:

Landstingens huvuduppgift är idag att fungera som täckmantel för organiserad ekonomisk brottslighet.

Till etthundra procent finansierad med skattepengar.

Titta det snöar.

Anders Mansten, Nyköping
Mikael Styrman, Övertorneå
.

Inga kommentarer: