måndag 21 januari 2013

Fulordet

.
I vad som artar sig till blivande pris för undersökande journalistik har SVT: s norra nyhetsredaktioner avslöjat hur stillstående tåg levererade från det tyskfranska företaget Alstom stannat därför att de – trots kravspecifikationer – inte klarar nordsvensk vinter. Vidare har den mycket komplicerade inköpskarusellen beskrivits där ett landstingsägt företag – Transitio – köpt tågen för en knapp miljard kr; som sedan hyrs ut till nästa landstingsägda bolag – Norrtåg – som i sin tur hyr ut till ett tredje landstingsföretag – Botniatåg – som kör tågen.

I TV-reportagen så här långt har en Bagdad Bobfigur trätt fram men kovänt; Norrtågs styrelseordförande Thomas Hägg (S). Först med – Jag avgår inte, det här är inget fiasko. Någon dag senare meddelar han istället – Norrtåg och Transitio ställer in betalningar för tolv senast inköpta tåg tills felen har åtgärdats. Lite finstiltare framgår att Norrtåg faktureras som vanligt av Transitio trots att tågen fortfarande helt eller delvis står stilla. Om Norrtåg i sin tur som vanligt fakturerar Botniatåg är oklart?

Nordsvenska skattebetalare fortsätter därför att (dubbelt upp?) betala för nästan ingenting till det landstingsbolag som äger tågen men som ägs av landets alla landsting tillsammans.

I väntan på nya kommunikéer från Bagdad Hägg och hans norrbottniske styrelsekamrat Kenneth Backgård (NS) som båda lagt alla ägg i samma korg – Att Alstom står för alla extrakostnader tills tågen fungerar igen – bör vi andra fundera på varför landstingens inköpsprocesser fungerar som de gör. Samtidigt som landstingens viktigaste uppgift – Sjukvård – hela tiden tvingas pressa sina kostnader och minska sin personal; både i antal och som andel av totalbudget.

Det är dags att bekanta sig med det fulaste av alla K-orden i det svenska språket. Hittills använt bara för hemskheter utomlands tills helt nyligen när Telias äventyr i Uzbekistan visat sig starta i hemlandet.

Fulordet på Västerbottniska (eller Pitmål):

- Korruption.


Anders Mansten, Nyköping
Mikael Styrman, Övertorneå
.

Inga kommentarer: