söndag 7 juli 2013

Hotet mot bloggen

.
(Uppdaterad tis 9 juli 2013, kl 12:05)
(Svar till Nils kommentar till bloggen ”Europas Skam”.)

Ja, det är väl inte så gott att veta hur bloggens framtid ser ut. Hittills har man istället för att stänga den gått lite andra vägar. Ibland har den stoppats tillfälligt. Förmodligen medan man haft krigsråd och funderat på hur man ska göra.


Manipulerade parametrar och sökkriterier

Vidare har man ändrat parametrarna i sökfunktionerna, förmodligen för att man trott att ingen märker det. När jag skrev om någon korrumperad gangster tidigare, då kom mina bloggar upp tidigt när man googlade på ifrågavarande persons namn. Men efter att de ändrade kommer mina bloggar bara upp om man googlar ifrågavarande persons namn OCH mitt namn samtidigt. Det får ju samma funktion som en hemligstämpel eller censur. Om någon frågar om en annan person finns det ju för de flesta ingen möjlighet i världen att veta om att de måste fråga även på mitt namn. På detta sätt är numera, förmodligen alla korrumperade makthavare som går i USA:s koppel skyddade mot information som avslöjar eller misskrediterar dem.


Organiserad attack med anonyma inlägg med manipulativt syfte

Systematiska misskrediterande kommentarer har lagts in på bloggen en masse - alla med gemensam källa eller avsändare, vilket jag lyfte fram på bloggen för något år sedan. Det upphörde när jag påtalade det.


Falsk rating

En annan åtgärd gjordes för några år sedan, nära valet 2010 tror jag att det var. När man då googlade mitt namn fick man som första svar upp en ”analys”, eller utredning, som behandlade hur inflytelserik just min blogg var. Det mynnade ut i att den var mindre inflytelserik än nästa alla andra bloggar som fanns. :-) Jag tror det var nära 90% av alla bloggar som var mer inflytelserika. Det där bygger naturligtvis på känd kunskap i psykopathandboken. Kännedom om att människor vill vara med i ett vinnande lag, inte i ett förlorande lag. Så genom att upplysa alla läsare om att bloggen var betydelselös skulle den göras betydelselös. Och jag vet ju inte hur inflytelserik den är men jag vet ju att mot en betydelselös blogg behöver man inte vidta sådana åtgärder.

Det här betyder ju sannolikt, inte bara att amerikanska hemliga organisationer - kriminella eller ej - har full kontroll över sociala media. Även svenska politiska och/eller kriminella intressen har det. Naturligtvis då även andra länders motsvarigheter - antingen direkt eller indirekt genom amerikanska intressen.


Mörkläggning och anonymisering

Med rätt utrustning, tillgänglig för alla, kan man se ungefär vad det är för besökare på bloggen. Dock inte identifierbart ned på individnivå. En annan sak som sker numera är att man filtrerar de synliga besökarna så att jag inte längre kan se alla som besöker bloggen. Jag har kunnat konstatera det med hjälp av besökare som jag haft kännedom om att har besökt bloggen, och när de har gjort det, och sedan inte alls synts. Numera sker ju sådan filtrering dels genom att myndigheter och andra skaffat sig utrustning som gör att de inte längre ”syns”, men även genom att filtrering sker i annan regi, förmodligen även av Google. Så det är som med avlyssningen. När telefonerna racklar är inte frågan OM någon lyssnar utan HUR MÅNGA som lyssnar samtidigt - och vilka de är. Med bloggbesökarna är frågan i hur många nivåer och av vilka filtreringen sker. Detta är det nya sättet att begränsa det fria ordet på när det inte längre räcker med att man kontrollerar tidningarna.

Att det blev så berodde förmodligen på att de som skrev bloggen ”Corruptio” och som behandlar korruption och maktmissbruk och mycket kriminalitet inom rättsväsendet älskade att publicera utdrag som visade hur rikspolisstyrelsen och regeringskansliet hela tiden läste ”Corruptio”. Det var naturligtvis väldigt kränkande för ”makten” att man visade på hur sårbar den är, när den hela tiden är fullt upptagen med att försöka demonstrera hur osårbar den är. I alla fall så ledde det till att de alla gömmer sig och anonymiserar sig numera.


Hemligt samarbete

Det här säger naturligtvis mycket om de sociala nätverkens relation till de amerikanska spionorganisationerna och indirekt till den svenska politiska makten. Det var, som den som har följt med på bloggen noggrant också förstår, en del av anledningen till att jag påtalade att man hade invigt facebooks ”spioncentral” i Luleå när det var aktuellt. Innerst inne förstår nog nästan alla att denna explosion av utbyggnader i Europa inte beror på att man behöver kapacitet för att ta emot nya facebook- och andra sociala kunder, eftersom den expansionen redan är avklarad. Många gånger agerar människor enligt ”strutsmetoden”. Om vi blundar för det otäcka och farliga kan vi inbilla oss att det inte finns.

När det gäller stängningen av bloggen måste de ju välja mellan att göra ett synligt censurerande ingripande och att låtsas som om det regnar, för att istället censurera bloggen i smyg. Hittills har de valt det senare. Sannolikt medvetna om att en synligare censur visserligen tillfälligt skulle störa bloggen, men i ett längre perspektiv istället sannolikt vara kontraproduktiv, genom att öka bloggens exklusivitet. Den skulle dessutom bara återuppstå under andra former som gjorde att även brottslingarna har svårare att följa den.

Övertorneå söndagen den 7 juli 2013
Mikael Styrman
.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du borde kanske ta och skaffa en blogg till och som är baserad i ett annat land.

Mikael Styrman sa...

Jo, jag har sett att det förekommer och har även tänkt tanken för egen del. Men ännu har det inte gått längre än så.