tisdag 16 juli 2013

Samhällsskadlig lobbyism

.
Knappt har regeringen hunnit gå ut med,
att det regnar in två oplanerade (?) dryga två miljarder,
att användas till väg- och infrastruktur.

- Från jultomten?

- Nej, från EU.

Genast kommer byggmaffians köpta megafoner i media igång:

Pengarna bör användas för att bygga om en av våra bästa och nyaste vägar, säger de.

För att någon hittade på att byta däck,
bakom ett backkrön,
på sidan mot omkörningsfilen,
på en starkt trafikerad väg,
med ödesdigert resultat.

När man får punktering, eller motorfel eller eljest blir stående på motorvägen är det några saker som gäller:

Alla ut ur bilen,
upp på bortre dikessidan,
och där så fort som möjligt 100 m mot trafiken,
så att man står på en plats betryggande FÖRE den olycka som den stillastående bilen riskerar skapa.

Bilar som blandas in i en olycka på motorväg kan nämligen hamna var som helst.

Säkerhetsåtgärder vid vägarbete

Man kan inte använda de angelägna medlen till att bygga om en av landets bästa vägar för att några trafikanter åker omkring med huvudet under armen. Inte när landets övriga vägar i allt högre påminner om kostigar.

De mitt- och sidoräckesvägar som byggmaffian lurat stollarna att använda vägpengarna till tar slut i förtid genom att de koncentrerar slitaget för mycket.

Att någon hittar på att byta däck mitt på en trafikerad motorväg ger inte anledning till annan bedömning. Det är istället en utbildningsfråga. För att komma till en tid då det var säkert att börja byta däck på en kraftigt trafikerad motorväg får vi söka oss tillbaka till 1930-1940-talen.

Att folk gör det är antingen ett utslag av att trafikanterna är för dåligt utbildade eller eljest brister i omdöme. Får man punktering på en så trafikerad och snabb väg är inte rätta svaret att börja byta däck på vägen, särskilt inte bakom ett backkrön, medan folk sitter kvar i bilen.

Rätta svaret är, om det går, att köra på fälgen tills man kommer av motorvägen för att där byta hjul, skaffa ett nytt däck och en ny fälg eller låta bärga bilen.

Säkerhetsåtgärder vid rörliga vägarbeten

Det är inte anledning att förstöra miljarder som behövs för att nödtorftigt hålla igång, eller bygga om mitträckesvägar till fyrfiliga eftersom de förstörs av de av byggmaffians mutor skapade mitträckena och sidoräckena.

Kanske en del av EU-pengarna inte borde gå till byggmaffian utan till en lättillgänglig information i TV, på bio och i tidningar, som kan öka trafikanternas säkerhetsmedvetande. Inte sätta dem under förmyndare och ta över deras tänkande utan istället få dem att tänka själva.

Övertorneå tisdagen den 16 juli 2013
Mikael Styrman
.

Inga kommentarer: