.
I samband med den årliga kalabaliken inför bokandet av julresorna såg jag i Expressen att någon påpekade att vi i Sverige har 57 olika tågbolag som ska samsas på järnvägen.
Det är uppenbart att det är åt helvete för många. Sverige är ett glest befolkat land med stor yta. Det ger med nödvändighet begränsat kundunderlag på de flesta järnvägslinjer. Med begränsat kundunderlag följer begränsad lönsamhet. Med för många företag som ska slåss om detta begränsade underlag följer dålig lönsamhet vilket mynnar ut i dåligt fungerande trafik.
Varför har det blivit så här i Sverige? Jag tror att det är en följd av rekrytering av småbarn direkt från skolan till höga positioner i politiken. Dit har de kommit fullproppade med teorier om den fria konkurrensen och bländade av Thatchers framgångar i Storbritannien. Men på grund av deras begränsade livserfarenhet har de inte förstått vilka stora skillnader som finns i förutsättningar mellan Storbritannien och Sverige.
Storbritannien är med sina 243 610 km2 mindre än hälften så stort som Sveriges 528 447 km2.
Dessutom är Storbritanniens erkända folkmängd förra året uppgående till 67,33 miljoner, mer än sex gånger fler än svenskarna. Inte ens om alla svenskar upphör med all annan verksamhet och övergår till att enbart åka tåg på heltid får järnvägen samma förutsättningar i Sverige som i Storbritannien.
För att ytterligare försvåra för järnvägen byråkratiserar vi driften i onödan. Moderater, Liberaler och Centerpartister gillar fri konkurrens och sossar gillar övertung byråkrati företrädesvis ledd av inkompetenta nollor utan adekvat erfarenhet, men helst med partibok. Så alla som har genomfört det här svamlet är nöjda och glada. Men resenärerna är inte så glada när tågen står still och de inte inte ens lyckas lösa biljett. Gladast av alla är nog Miljöpartisterna därför att stillastående tåg inte förbrukar någon energi och någon sådan finns ju inte att tillgå efter att MP suttit åtta år i regeringen. Utom när det blåser kraftigt förstås, men det gör det ju inte nödvändigtvis när folk vill resa. Dessutom brukar hård blåst sluta med att tågen blir stående ute i skogen för att träd har blåst ned över kontaktledningarna, ibland även därför att MP:s skyddslingar stulit kopparledningarna.
Svenska tågresenärer är en luttrad och hårt prövad församling. Man måste beundra dem för den beslutsamhet med vilken de år efter år försöker åka tåg hem till jul trots allt sämre odds.
Falun torsdagen den 10 november 2022
Mikael Styrman
.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar