fredag 4 november 2022

Fel i SVT om Tutankhamon

 .

Enligt en ”historiedokumentär” som SVT puffar för på sin Websida dog 27 personer som var inblandade i öppnandet av Tutankhamons grav under de följande decennierna. Howard Carter exempelvis, som ledde utgrävningarna dog 17 år efter gravöppnandet, vilket man tycks vara inne på att skulle bevisa att någon mystisk förbannelse vilade över utgrävningssällskapet. Carter som vid sin död var 64 år, skulle någon månad senare ha fyllt 65 om inte döden kommit emellan. Man gör också ett stort nummer av att lord Carnarvon som finansierade expeditionen dog ett halvår efter gravöppnandet. Carnarvon var vid sin död 57 år. Inte heller hans död blir någon jättesensation kan man tycka.


Myt- och mysteribildandet förstärktes, menar man, av att lord Carnarvons hund dog samtidigt. Samtidigt och samtidigt - det är ju lätt att påstå, men inte lika lätt att bevisa eller vederlägga. Själv har jag haft fem hundar. Alla har dött.


Mysteriet avses förstärkas av att all belysning i Kairo slocknade vid Carnarvons död. Jag tror inte man behöver vara branschmänniska för att inse att det inte är bevis på någonting över huvud taget om strömmen gick i Kairo 1922. Skulle däremot motsatsen ha inträffat - att strömmen inte hade gått i Kairo 1922 - då jävlar hade man börjat undra…


Jag tror att SVT är helt fel ute med mysterie- och sensationsskapandet. 27 personer ska ha dött de följande decennierna. Garanterat fel! Åtminstone är jag övertygad om att ALLA inblandade har dött. Mystiskt eller inte kan man ju alltid diskutera. Personligen tycker jag nog att livet är ett mycket större mysterium än att folk så småningom dör - farao-gravar eller ej.


Själv var jag med om en mycket intressantare upplevelse när vi besökte Konungarnas Dal. En norsk pensionerad man i vårt ressällskap dog i Konungarnas Dal. Det är inget konstigt att en pensionär dör i värmen i Konungarnas Dal. Men det är i alla fall lite fantasieggande att en person lever hela sitt liv uppe i norr och sedan kommer till Konungarnas Dal för att dö. Jag tycker att det är mycket mer fantasieggande än den soppa om Tutankhamon som SVT kokar på en spik.


När nu SVT är igång med sitt trollande dristar jag mig att föreslå att SVT även börjar ordna seanser. Om tittarna genom SVT kan få kontakt med alla som dött efter öppnandet av Tutankhamons grav, då äntligen har vi ett mysterium som heter duga. Och varför inte också kontakt med lord Carnarvons hund? Det finns ju många djurvänner.


Falun fredagen den 4 november 2022

Mikael Styrman.

1 kommentar:

Naffats sa...

Seanser förekommer redan på TV4, programmet heter "Det okända"