fredag 25 augusti 2023

Mörkläggande stollerier om lastbilar för att dölja oegentligheter

.

Det finns nästan 90.000 tunga lastbilar i Sverige. Häromdagen körde en personbil in under en av dem vid ett vägarbete med lots mellan Skara och Falköping och fem personer dog - mosades och brann upp. Händelsen tilldrog sig stort intresse. Representanter från Trafikverket kallades in till TV-studion för att…ja för vadå, egentligen?


I normala fall skulle media ha intervjuat den skicklige och smidige Bengt Olsson. Han är som klippt och skuren för jobbet. Även om man är rejält irriterad över något med trafiken, tenderar man att tycka att det är ganska bra när Bengt Olsson har pratat färdigt. Men det blev inte Bengt Olsson. Varför inte? Hade han förhinder? Eller var det möjligen så att han inte ville ta i ärendet med tång?


Istället blev det Maria Krafft som hasplade ur sig något av det svamligaste man har hört om att montera deformationszoner av TMA-typ framtill på tunga lastbilar. Det har alltså hänt en (1) olycka och genast låtsas en skamlös mörkläggare att man kan lösa problemet genom att bygga om alla lastbilar. Sedan återstår alla personbilar… Dessutom bygga om dem till något som inte har minsta möjlighet att kunna fungera så som det förespeglades. Nå, det är en gammal sanning att den sista idioten är inte ens född ännu.


Men här ligger nog mer än idioti begravt. Här ligger en gravad hund som Reefat El Sayed skulle ha sagt. Det borde inte ha funnits minsta anledning att börja föra människorna bakom ljuset med anledning av denna olycka. Varför skedde det då?


Sannolikt skedde det därför att Maria Kraft hade fått till uppgift att sopa igen spåren och rikta bort fokus från olycksorsaken. Olyckan som inträffade i måndags mellan Skara och Falköping borde inte ha kunnat hända om Trafikverket har gjort sitt jobb.


Jag ska återkomma om detta. Hanteringen efter olyckan är en del av ett mönster som innebär att Trafikverket sopar igen spåren och ljuger sig fria när de har klantat till det och människor dör i stort antal. De tar aldrig(?) ansvar för sina gärningar och vårt korrupta rättsväsende tittar alltid bort när statens stollar har ställt till det. 


Det gjordes likadant när sex unga schweizare dog i Masugnsbyn i Norrbotten för att Trafikverket hade förvandlat vägen till en dödsfälla. Likadant i Södertälje när den brittiska popgruppen Viola Beach och deras manager omkom på E4:an vid kanalbron. De halshöggs först, föll sedan ned i kanalen och mosades slutligen av den båt som föranledde broöppningen. Allt på grund av en bro som ger intryck av att vara byggd av vårdslösa och inkompetenta om inte till och med efterblivna.


Förmodligen kommer historien att upprepas vid den förestående ”utredningen” av olyckan mellan Skara och Falköping.


Falun fredagen den 25 augusti 2023

Mikael Styrman

.

Inga kommentarer: