söndag 30 augusti 2020

"Corona har strypt leveranserna”, men knarkkommersen blomstrar

 .

Media påstår, och visar med intervjuer med, och reportage från, tullen om att Corona-restriktionerna har strypt knarkleveranserna. Jag vet inte riktigt om jag tror på det där. Visst, det är säkert mindre trafik och det kan säkert tänkas att tullen gör färre beslag, men jag är inte övertygad om det finns ett sådant linjärt samband att man kan dra slutsatsen att knarket inte kommer fram. 


Jag följer en intensiv knarklangning och jag kan inte se att den avmattats. Snarare tror jag att det finns två andra anledningar till dessa reportage.


Det ena är att regeringens Corona-klanterier skapar ett behov av att rikta fokus mot några positiva nyheter och en sådan kan i den breda allmänhetens ögon vara att det kommer in mindre knark. Sannolikt har reportaget föregåtts av att en tråddragare beställt det.


En annan anledning är att om priset på knarket går upp ökar lönsamheten. Om lönsamheten ökar kan de som driver narkotikalangningen avkrävas mer mutor. Och hur ökar då priset på knarket? Om det är brist, naturligtvis. Om media rapporterar om att leveranserna går trögt är bristen bevisad och priset kan höjas.


Journalisten får göra ett positivt samhällsinslag. Tullen och därmed regeringen får visa sig på styva linan. Narkomanerna blir tacksamma om de trots allt kan stilla abstinensen. Knarklangarna får bättre betalt och samhällets stöttepelare - mutkolvarna - får mer mutor. 


- Alla är glada. Publiken jublar och pengarna strömmar in!


Falun söndagen den 30 augusti 2020

Mikael Styrman

.

Inga kommentarer: