.
EPA-traktorer började användas i Sverige på 1920-talet. Sverige var då ett fattigt land. Andra Världskriget hade ännu inte ödelagt Europa och Sverige hade inte blivit rikt på att försörja nazismen med råvaror. EPA-traktorerna var ett billigt sätt att förse landsbygden med enkla fordon. Det var ingen på den tiden som var så dum i huvudet att han tyckte det vara en bra idé att släppa lös EPA-traktorerna på snabba och tätt trafikerade vägar. Det är inte så konstigt, eftersom det inte fanns några tätt trafikerade vägar med snabb trafik. Men känn er säkra på, att om det hade funnits, skulle inte EPA-traktorerna fått framföras där. Det var inte syftet med dem.
Idag är välståndet helt annorlunda i Sverige. Åtminstone ännu. Det finns moderna bilar i nästan alla hushåll, ofta flera. Det finns olika sorters kollektiva samfärdsmedel: tåg, bussar, taxi mm, om än lite mindre tillgängligt på landsbygden. Därutöver finns det mopeder, motorcyklar och motordrivna cyklar. Det vill säga, det finns inget som helst behov av EPA-traktorer på det sätt som fanns förr. Det finns inte heller något behov av att korka igen dessa djävulens påfund - 2+1-vägarna - med hjälp av EPA-traktorer. På motsvarande sätt finns inget behov av att på våra vägar släppa lös outbildade tonåringar som inte ens behöver ha säkerhetsbälten i sina lätt-trimmade fordon.
Frågan är: Vad är det för jubelidioter som är ansvariga för att vi nu har detta gissel på våra vägar i Sverige?
Falun söndagen den 23 oktober 2022
Mikael Styrman
.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar