fredag 18 juli 2014

295 ovetande stridande

.
(Uppdaterad 140718, kl 09:27.)

1988 exploderade en jumbojet tillhörig den amerikanska ikonen PanAm över Lockerbie, Skottland. Tre år senare, 1991, med lite hjälp från det militärindustriella komplexets ”affärsverksamhet” i samband med Kuwaitkriget, gick PanAm i konkurs första gången, för att några år senare efter diverse reinkarnationer i princip inte längre existera.

Med militärindustriella komplexets egen, genom George W Bush uttryckta, terminologi kan man kalla de 270 oskyldiga personer som dog för ”ovetande stridande”. De visste helt enkelt inte att de var det militärindustriella komplexets mannekänger.

När Malaysia Airways flight MH370 försvann den 8 mars i år tog den 239 personer med sig ut i det okända varav nästan alla, kanske alla, är att beteckna som just ovetande stridande. Vart planet tog vägen har vi ännu inte fått veta. Men det har kommit fram att piloten hade övat inflygning och landning på den isolerat i Indiska Oceanen belägna amerikanska basen Diego Garcia.

Det har också kommit fram att planet iakttogs av människor på Maldiverna med kurs mot Diego Garcia. Detta kunde senare avfärdas. Möjligen efter att vittnena fick välja mellan att ha sett ”fel” eller att gå hem med huvudet under armen.

Ganska snabbt lades, på bred front, ut ett villospår mot södra delarna av Indiska Oceanen och Nato-landet Australien utsågs att leda efterspaningarna av planet, än här och än där, för att förklara att man inte hittar planet. Det enda man kan vara säker på med anledning av detta är väl att planet INTE är i södra delarna av Indiska Oceanen, men att inflytelserika krafter vill att vi ska tro det, så att vi inte riskerar att söka där planet finns. Men vad som verkligen hänt med planet återstår att klara ut. Islamistiska terrorister eller tekniskt fel säger snabbt och säkert USA-styrda media, bland annat nästan alla svenska media. Amerikanska psykopater säger andra. Bland intressanta teorier kan nämnas en som går ut på att planet skulle användas för ett attentat mot den amerikanska basen på Diego Garcia men istället blev nedskjutet under inflygning, ungefär som det Iran Air flight 655 som sköts ned ”av misstag” av USS Vincennes, i iranskt luftrum, med 290 ovetande stridande ombord, den 3 juli 1988. Och det är klart att om man skjuter ned ett Malaysiskt plan med 152 kineser ombord så vill man kanske inte skylta med det…

Och så igår, torsdagen den 17 juli 2014, skjuts Malaysia Airways flight MH17 ned över östra Ukraina med 298 ovetande stridande ombord. Att MH17 flög över Ukraina trots att det är väl känt att det militärindustriella komplexet är i färd med att provocera fram en världskonflikt där är minst sagt upprörande. Det är i bästa fall ett utslag av urbota stupiditet och i sämre fall en följd av beräkning och hänsynslöshet.

Man frågar sig - naturligtvis med rätta - varför flygbolagen fortsätter att flyga över en region i vilken råder inbördeskrig? Vad finns det för rimlig anledning annan än total likgiltighet över kunders och anställdas säkerhet och möjligen olika krafters intresse för att använda planen till att fördjupa konflikten?

Själv har jag känt mig utomordentligt illa till mods när vi flugit över nordöstra Afrika för att komma till Kenya. Det är naturligtvis inte ägnat att sprida välbehag när man känner till att under en finns av vapenindustrin tungt beväpnade psykopater och barnsoldater, med ett omdöme som inte ens gör dem kompetenta att sköta en pilbåge, slunga eller slangbella. Men vår vapenindustri tillåts - i arbetstillfällenas namn - att dränka dem i ett överflöd av högteknologiska vapen.

Våra politiker, som har i sin hand att sätta stopp för det, åker hellre runt och gnider sig mot vapenindustrin för att öka sitt eget välbefinnande. De åker från fredskonferens till fredskonferens och pratar till intet förpliktigande improduktiv smörja, samtidigt som de hycklande bannar oss vanliga medborgare för vår bristande solidaritet med de offer som politikernas och vapenindustrins hänsynslöshet skapar.

Att just Malaysia Airways drabbas av dessa återkommande förluster av civilflygplan med ovetande stridande ombord behöver inte vara en slump. Malaysias befolkning utgörs till 60% av muslimer och området i Sydostasien är en ökänd krutdurk. Det amerikanska militärindustriella komplexet försörjer sig och motiverar sin existens genom att skapa krig mellan USA och resten av världen. En destabilisering av Malaysia är naturligtvis bra för affärerna.

Det är många oskyldiga som gått in i en för tidig död på ovan uppräknade civila flygplan. Men det är ju ändå bara toppen på isberget. Varje dag dör tusentals människor i onödan för att psykopaterna i det militärindustriella komplexet inte vill skaffa ett hederligt arbete och ingen verkar förmå tvinga dem att göra det.

Södertälje fredagen den 18 juli 2014
Mikael Styrman
.

Inga kommentarer: