lördag 1 juni 2019

Noll zloty i socialbidrag


.
Jag talade med en vän som helt nyligen hade varit i södra Polen på en affärsresa. Han gjorde där den spontana iakttagelsen att landet inte var fullt med ”Nypolacker” på det sätt som Sverige är fullt av ”Nysvenskar”.

För att stilla sin nyfikenhet frågade han sin polska värd om de inte finns, eller om de bara finns i vissa delar av landet, eller vad?

Den polske värden svarade helt kort och med ett litet leende: 

- Noll zloty i socialbidrag i Polen.

Han fyllde efter ett ögonblick på med att människorna inte söker sig till Polen, därför att de inte blir försörjda där. Däremot sa värden, att Sverige gjort sig internationellt känt som ett land i vilket man blir generöst försörjd - utan att arbeta - och att Sverige därför kommit att fungera som en magnet för människor som söker sig till lätta och bekymmersfria dagar.

Jag kan inte påstå att jag blev förvånad. Något liknande hade jag kunnat tänka mig, men det är ändå intressant att - om än via ombud -  höra ”ur hästens mun” hur våra generösa tomtar som leker jultomte med andras pengar upplevs av vår omvärld. Det säger förstås mycket även om vart vi är på väg.

Falun lördagen den 1 juni 2019
Mikael Styrman
.

Inga kommentarer: