söndag 9 juni 2019

Pajasaktigt överförmynderi i Dagens Nyheter


.
Efter attentatet i Linköping kunde jag inte tygla min nyfikenhet och lade in en del kommentarer efter tidningens artikel om attentatet. Men det visade sig ganska snabbt att bland kommentarerna förekom något som svårligen låter sig beskrivas som annat än organiserad nationalsocialdemokratisk skadebegränsning. Alla försök att framföra synpunkter som visade på att det finns ett samband mellan misskötta polis- och rättsväsendefunktioner, som ett resultat att undermålig regeringsduglighet, och ouppklarade våldsdåd bekämpades livligt. Att en debatt innebär att åsikter bryts mot varandra är ingenting konstigt. Det jag reagerade mot och som väckte min irritation, var metoden som användes av enstaka debattörer. Den innebar att alla försök att behålla tråden i närheten av attentatet och dess möjliga orsaker spolierades genom systematiska försök att göra debatten yvig och få den att handla om helt ovidkommande ting. Det verkar onekligen som om nationalsocialdemokraterna systematiskt manipulerar den offentliga debatten i Dagens Nyheter. Nå, jag blir inte så förvånad av det. Kanske skulle jag bli mer förvånad om det inte förekom, mot bakgrund av vad de avslöjats ägna sig åt tidigare. ”Zebran är ett randigt djur, ränderna går aldrig ur”, som det heter i barnboken.

Sedan verkar det som om Dagens Nyheter har ett system med en ”moderator” som sätter vuxna debattörer under förmyndare, med syftet att skydda regeringen. Jag fick intrycket att moderatorn var ett barn, en person utan vare sig insikt, livserfarenhet eller förmåga till eget kritiskt tänkande. Konsekvent censurerades inlägg som inte i sak avvek från vad tidningen själv upprepade gånger framfört på nyhetsplats. Men i samband med ett attentat i en våra större städer blev det förstås för känsligt att framföra vad tidningen själv många gånger framfört. Jag ledsnade och gav upp. Det var helt enkelt inte möjligt att föra någon debatt med någon som satte i system att förstöra debatten och dessutom hade stöd av en partisk moderator som ganska hejvilt plockade bort debattinlägg som inte alls var känsliga. Värst blev det när morgonskiftet gick på. Då fick man nästan intrycket att liemannen hade vaknat till liv. Då åkte nästan alla mina inlägg bort. Lite senare togs även några inlägg bort för min kombattant, men det tror jag var en "cover up”. Det såg förstås bättre ut då. Tidningens partiskhet doldes när några inlägg togs bort även för motparten. Och mycket klädsamt publicerades ett inlägg från motparten som klagade på partiskheten. Utan någon större tvekan var det iscensatt i samförstånd.

Det är ju tråkigt att vår största dagstidning, som inte missar en chans att slå sig över bröstet och skryta över sin förträfflighet och sitt försvar för det fria ordet, ägnar sig åt att strypa det fria ordet som man förr gjorde inom östblocket och som nu sker exempelvis i Kina.

Man ska nog inte delta i Dagens Nyheters manipulerade debatter. Det döljer bara deras censur och deras diktaturslickeri och hjälper dem att hålla uppe en falsk demokratisk fasad. En fri debatt måste föras någon annanstans. Det låter sig inte göras i Dagens Nyheter.

Falun söndagen den 9 juni 2019
Mikael Styrman
.

Inga kommentarer: