tisdag 31 mars 2015

Emellanåt misströstar man om vart utvecklingen är på väg

.
Ett exempel:

Förr kunde piloterna på ett trafikflygplan bara med svårighet landa i dimma och då fick den inte vara allt för tät inför sättningen. Numera kan planen landa själva utan assistans från piloterna. Men de kan också hitta på att störta själva utan att piloterna kan göra särskilt mycket åt saken. Åtminstone i det senare fallet misströstar man.

Ett annat exempel:

När jag var ännu yngre än jag är idag och man öppnade motorhuven i en bil var motorn en inte allt för stor järnklump i mitten, omgiven av väldigt mycket luft. Och det var gott om plats att skruva när det behövdes. Två man kunde nästan krypa ned i motorrummet och skruva där. En glödlampa kostade några kronor och vem som helst kunde byta på långt under en minut. Idag kostar en Xenon-lampa till en tysk kvalitetsbil 800 kr och det tar två erfarna mekaniker väl över en timma för att i det trånga motorrummet byta lampa på grund av allt svårdemonterat och svåråtermonterat skräp som konstruktörerna valt att fylla motorrummet med, allt till den överkomliga totalkostnaden 1.800 kr. När något går sönder kan det sällan repareras, bara bytas ut. Om inte tillverkarens datoriserade analys kan tala om vad som är fel vet de erfarna ”mekanikerna” inte vad de ska göra.

Det får en att undra om det verkligen är nödvändigt att människor som skapar en sådan utveckling verkligen behöver kunna föröka sig? Kanske borde mänskligheten skyddas mot sådan ”högteknologisk” idioti? Kanske hade Hitler nästan rätt ändå? Han förstod bara inte, att det inte var judarna utan industrins suboptimerande konstruktörer som var hotet.

Södertälje tisdagen den 31 mars 2015
Mikael Styrman
.

6 kommentarer:

Peter sa...

Hej Mikael, jag är en av de där superoptimerande konstruktörerna och det är inte vi som bestämmer hur produkten skall utformas. I princip alla konstruktörer har som mål att förbättra en produkt, ekonomer och annat otyg som driver dagens företag har som mål att vinstoptimera vilket leder till begränsad kvalite, funktion och livslängd. Eftermarknaden måste skyddas, där ligger mycket mer pengar än i varans ursprungspris. Se gärna på skrivare och bläck. Hela utvecklingen har gått i riktning att blåsa kunderna på så mycket som möjligt, vi tekniker lider lika mycket som kunderna.

Mikael Styrman sa...

Tack för att Du upplyser mig, Peter.

Min frustration kan, och bör, förstås adresseras bättre.

Anonym sa...

Det kan dock ha sina risker att tillverka bilar med för komplicerad teknik. Biltillverkare hävdar att man inte tjänar något på att tillverka bilar, så det är på den s.k eftermarknaden man ska ta igen pengarna dvs onödigt dyr service, dyra reservdelar m.m. Bilar är ju egentligen ett transportfordon som blivit alldeles för tekniskt komplicerade och krångliga att laga. Delvis är det vi köpare av bilar som är skyldiga till detta som efterfrågar alla manicker som sedermera kostar massor att laga, om det ens går att laga till rimligt pris? Har en kompis som är bilreparatör och han säger att det inte längre är rosten som är bekymret med äldre bilar utan elektroniken. Ingen vet varför bilen krånglar eftersom elektroniken är så komplicerad, så bilen går till skroten som reservdelar. Ett enormt slöseri med resurser, även om man återvinner det mesta numera. Jag tror att kineserna kommer att börja tillverka billiga fungerande okomplicerade bilar som vanligt folk köper medan de rika kommer att fortsätta med s.k premiummärken. Dock tror jag att de gamla biltillverkarna lever farligt om man inte ser upp. Se hur det gick för Ericsson, Nokia, Motorola, IBM, det går snabbt utför om man inte passar sig.

Benny

Mikael Styrman sa...

Helt riktigt!

Just det fenomenet säger oss mycket om varför Airbus flygplan i allt högre grad inte håller sig i luften och varför industrins och politikens korrumperade viktigpettrar delar in piloterna i sådana som redan är suicidala psykfall som längtar efter att ta med sig alla passagerare i döden och sådana som inte ännu avslöjats vara sådana eftersom de plan som de flyger inte ännu ”tiltat”.

Jag har en tid varit i färd med att skriva ett inlägg som pekar på just denna koppling, men har ännu inte funnit tid att färdigställa den. Men det kommer…

Den franska industrins och politikens benägenhet att gömma sig bakom rättsröta och mygel, istället för att adressera den katastrof i vardande som de åstadkommit, gör att de löper risken att få vara med om ett händelseförlopp som kan få Facit’s snabba sammanbrott att påminna om trögflytande magma i ett dricksglas. Det kan bli många karriärer som får ett snabbt slut innan det här är färdigt. Men hur många flygbesättningar och hur många passagerare måste dö i onödan?

Peter sa...

I sammanhanget bör nämnas den gummipackning till en av USAs rymdraketer som teknikerna ville underkänna men de blev överkörda av företagsledningen som därför levererade en packning som orsakade katastrofen. Jag har otaliga gånger sett hur tekniskt undermåliga men något billigare lösningar har valts av företagsledningar, förr eller senare kommer dessas syn på människors värde att förorsaka enormt mycket större skador. För dagens företagsledningar är människoliv endast en kostnad som ingår i kalkylen, man tar enorma risker med människors liv, då något går riktigt illa har de ansvariga alltid någon underställd de kan kasta skulden och skulle det gå så illa att företaget går i konkurs pga. skadan har ledningen och de stora aktieägarna redan lämnat skeppet. I dagens näringsliv saknar både människor, företag, anställda och små aktieägare helt betydelse, eliten skor sig och hoppar raskt vidare till nästa offer, se de statliga företagen och organisationerna, en skam för vårt land och vårt folk.

Anonym sa...


Min Fordsson major dieseltraktor årgång -53 startade
så fint i förra veckan efter vinterdvala sedan oktober,
stått ute (under tak) hela vintern, och gjort så de senaste
20 åren. Gör om detta med en John Deere av 2015 års modell
år 2060! Hahahahaha
/ fänrik Stål