tisdag 18 september 2018

Övertro på adressering av reklam på nätet


.
Ständigt finns de där på skärmen. 
Reklamen för saker som vi redan sedan länge köpt 
eller av andra skäl inte längre är intresserade av.

Reklamen som utgår från vad vi varit intresserade av tidigare 
och föreslår mer av samma, får nog många reklamköpare att köpa tjänsten, 
i tron att det ger mer affärer.

Jag är inte övertygad om att det fungerar.
Dels kommer den reklamen ofta för sent.
Dels blir åtminstone jag irriterad när jag ser sådan reklam.
Jag känner mig kränkt, spionerad på. 
Någon har tagit sig in i min privata sfär.
Den som är beredd att ta sig in i min privata sfär
skulle inte dra sig för att ta sig in i mitt huvud, 
för att kränga på mig sitt skräp.
Det gör mig arg och kränkt.
Jag har svårt att tro att den reklamen är vad reklamsäljarna påstår.
Mig tycks den göra nästan immun mot reklam.
Jag väljer ofta bort produkter vars säljare objudna tar sig in i min privata sfär.

Falun tisdagen den 18 september 2018
Mikael Styrman
.

Inga kommentarer: