fredag 24 oktober 2014

Mamban - försvarets senaste vapen

.
Jag ska, så snart jag hinner, kommentera den senaste veckans äventyr i Stockholms skärgård. Jag har tidigare, som många andra, betraktat det som försvarets budgetubåtar. Den senaste tidens händelser samt tid att smälta intrycken har föranlett mig att delvis ändra uppfattning. Låt mig återkomma om detta.

Försvaret är en lustig bransch i vilken det accepteras att man håller det mesta hemligt och som regel allt, eller nästan allt, som talar till ens egen nackdel. Och när man retirerar kan man säga som jänkarna gjorde när de fick stryk i Korea: vi anfaller i en annan riktning. Eller vi går in i en ny fas, eller vi vänder blad. :-)

När anfallet i annan riktning började igår var det ganska uppenbart vad som skulle hända. Bland annat så indikerades det av att tungviktare som operativa befälhavare och överbefälhavare hade gett plats på scenen åt en informatör och en fartygschef.

Det förefaller som om försvaret åtminstone numera är mycket väl medvetna om att det största hotet mot ett bra svenskt försvar inte finns utanför landet utan inom landet. Det finns dessutom i kretsar som gärna utmålar sig själva som ett bra försvars tillskyndare.

I avvaktan på kommentaren om sistlidna vecka vill jag uttrycka min uppskattning över försvarets hantering av dagens presskonferens. Där kramade man delvis de krafter som stökat till veckan som gick. Mycket elegant kramade man, ungefär som en mamba kramar ihjäl sitt byte. Bravissimo!

Södertälje fredagen den 24 oktober 2014
Mikael Styrman
.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ni är jordens mest bedragna befolkning

http://snaphanen.dk/2014/10/25/sondagskronika-sa-smugglas-migranter-in-i-eu/

Alberth sa...

Och nu var det dags att vinka adjö till ytterligare 20 förlorade miljarder i statliga Vattenfall.... under endast ett kvartal... de tomma ladorna blir snabbt ännu tommare för att till sist implodera sedan allt syre och all livskraft har sugits ut därifrån.