tisdag 19 maj 2015

Tyska och svenska egenheter

.
En sak som slår en när man rör sig i Tyskland är naturligtvis frågan varför Tyskland fungerar, men inte Sverige.

I Tyskland kan man bo på mycket välskötta små familjeägda och -drivna hotell, med ofta utmärkt mat, för 300-400 kr per natt, även inne i stadskärnorna. Alltid mycket rent, allt helt. Entré och restauranger ser så prydliga ut att det känns som om det är första dagen de är i bruk. 10-15 personer kan få arbete på ett sådant. I Sverige får vi vara glada om rummet är rent som vi får betala närmare 2000 kr för.

Med maten är det likadant. Dubbelt så dyrt och inte hälften så bra i Sverige.

Varför måste det vara så?


Ofta fastnar man i ”stau”, stillastående köer, på Autobahn. Inte så konstigt med den trafikmängd de har. Men åtminstone jag ser sällan att man gör något uppenbart fel. Men på Kristi Himmelfärdsafton fick jag se att även tyskarna kan klanta till det.

Jag körde från Gyhum till Berlin, en sträcka på 36 mil som ska ta 3 h 20 minuter. Men just den aftonen tog det 8 h. Merparten av tiden antingen stillastående eller på ettans växel slirande på kopplingen. Orsaken var ett vägarbete 7 mil öster om Hamburg. På en sträcka av kanske  2-3 km drogs Autobahns 3 filer ned till 2 provisoriska filer. Men den som hade gjort det hade avsatt för liten bredd till de två filerna vilket resulterade i att bilisterna inte vågade nyttja bägge filerna utan man körde i någon storts dragkedjemönster, de flesta i högerfilen, ibland någon i vänsterfilen, men ytterst sällan bilar i bägge filerna. Att det gick så sakta berodde på att bilisterna med tysk samvetsgrannhet försökte hålla sig inom de heldragna gula linjerna som avgränsade de allt för smala körfälten. Av avsedda två filer blev på det sättet istället en halv fil eller mindre. Det hade varit bättre att låta vägen vara enfilig. Då hade den varit bredare och trafikanterna hade vågat hålla upp farten. Och det fanns naturligtvis inte en vägarbetare på platsen eftersom de hade tagit helg.

Inte konstigt att det blev trafikstockning när man i rusningstrafik dragit ned Autobahns 3 filer till en halv. Och där tillbringade tiotusentals, kanske hundratusentals, människor fem timmar extra helt i onödan. Jag skulle bli förvånad om inte några körde ihjäl sig sedan i försök att återvinna den förlorade tiden.

Och tänk, så där gör idioterna i Sverige - överallt - utan att det ens är något vägarbete. De nöjer sig inte heller med måla en gul heldragen linje. De bygger staket mitt på den allt för smala vägen. Staket som inte duger mycket annat till än att slakta motorcyklister. Och sedan håller de på att pösa över av stolthet över vad de åstadkommit…

Södertälje tisdagen den 19 maj 2015
Mikael Styrman
.

Inga kommentarer: