.
Debatten rasar. Är en stängning av flygplatsen Bromma utvecklingsfientlig för Sverige, Stockholm och glesbygden?
Jag, och min generation, har provat flyga inom Sverige, med Stockholm som nav, men med flyget uppdelat på två flygplatser. Det är inte någon höjdare att vara tvungen att stressad ta sin väska och kajka iväg i Stockholms-trafiken, från den ena flygplatsen till den andra.
Bromma ligger bättre till sägs det i Malmö Aviations reklam. Så är det nog. Men för de flesta är det svårare att ta sig till och från Bromma än till Arlanda. Trafiklederna till och från Bromma lider av nära nog konstant trafikinfarkt och Arlanda har betydligt bättre bil-, buss- och tågförbindelser än Bromma.
”Sveriges utveckling hotas” om Bromma stängs, säger maffia-pamparna. Men det innebar inget hot mot utvecklingen när maffia-pamparna fick mutkolvarna att kasta ut alla små- och medelstora företag och flygföretagare från Bromma, för att kunna inkvartera sina jetplan på de ytor som blev lediga. Mest bara för att hålla nere jetplanens parkeringskostnader och för att slippa beblanda sig med Kreti och Pleti när man ska ut och träffa mycket viktiga kunder i Nice, Verona, Barcelona, Miami och Dubai.
Jag tycker det känns konstigt om det skulle vara viktigare för Sveriges utveckling att värna stora stagnerade företag som mest hålls igång av mutor och statsbidrag, än att värna utvecklingsbara små och medelstora företag.
Nu när politruker och pampar av olika slag ställer sig på barrikaderna och uttrycker sin oro över vilket hot en stängning av Bromma innebär, kan det vara klokt att lyssna mycket noggrant på vad de verkligen säger. De kanske egentligen säger att ”Bromma ligger bättre till för min kompis jetplan".
Södertälje tisdagen den 2 december 2014
Mikael Styrman
.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar