tisdag 6 oktober 2015

VW: Made in Germany - or China?

.
Det diskuteras i dagarna vilken effekt VW-bedrägeriet kommer att ha för det hittills varande kvalitetsbegreppet ”Made in Germany”. Frågan är adekvat att ställa, men kanske inte så mycket för avgasbedrägeriet utan istället för att det blottlagt en bristande hederlighet som kanske genomsyrar hela koncernen numera.

Det är nämligen inte bara på avgasområdet man fuskar. Det problemet är kanske bara en indikation om tillståndet i VW-Audi-koncernen.

Enligt verkstadsfolk får man en obehaglig överraskning när man öppnar VW:s havererade motorer. Delarna inne i motorn är nämligen märkta ”Made in China”. Om samma förhållanden gäller inom Audi - och varför inte - innebär det att en köpare av en Audi A8 exempelvis betalar mellan en och en och en halv miljon för en tysk kvalitetsbil, men får en till stora delar kinesisk dussinbil, för vilken han knappt skulle vara beredd att betala en tiondel.

Vad kommer i så fall VW-koncernen att göra åt den saken? Får man döma av hur de hanterat avgasfrågan är väl det troligaste att de i fortsättningen kommer att märka om kina-delarna med ”Made in Germany”.


För stor för att ha något ansvar?

VW-koncernen sysselsätter, enligt uppgift, 170.000 anställda, indirekt i så fall många gånger fler. Mot den bakgrunden är det svårt att tro, att inte tyska, politiskt styrda myndigheter, i bästa välvilja och missriktad omsorg, kommer att skydda VW från sanningen och istället hjälpa till med mörkläggningen.

Jag har, för en kortare tid sedan, skrivit om hur service- och verkstadsfunktion har kollapsat inom VAG. Många är medvetna om att deras service inte fungerar, men få har antagligen fördjupat sig i varför. Några ytterligare rader om detta kan vara på sin plats.


Rövarpriser

När man frågar om ett reparations- eller servicepris på en Audi och från flera håll får priset ca 16’. Vad tror läsaren då att VAG vill ha för samma arbete? Jo, VAG vill ha ca 36’ för samma jobb. Jag upprepar: för samma jobb. Det är klart att priserna kan vara variera en del mellan olika verkstäder, men när det skiljer så mycket är någon en skurk enligt min uppfattning.


Bedrägliga garantier

När man servar sin Audi, och förmodligen gäller samma för VW, så blir det sällan - kanske aldrig - billigt. Men som bilägare kan man trösta sig med att man får VAG:s mobilitetsgaranti som tillhandahåller bärgning och hyrbil, medan verkstaden övar sig på den eventuellt kinesiskbyggda tyska bilen. Men när man skrapar i polityren så är den garantin värdelös. Man får nämligen inte den utlovade garantin. VAG har nämligen satt i system att, trots att man kan köpa en bil i miljonklassen, inte lyckas tillhandahålla en hyrbil några dagar, eftersom man ”inte hittar någon som vill hyra bil åt kunden”. Det innebär naturligtvis att VAG har valt bort den möjligheten och gömmer sig bakom hyrbilsföretagens ”besked”. Ett beställt avslag med andra ord, syftande till att lura VAG:s kunder.


Ockervillkor

Som Audi A8-ägare blir man inte gladare när VAG efter att flera gånger ha lallat med bilen, utan att servicedatorn hittat felet, mot rundlig betalning bytt ut felfria delar, lämnat kunden stående vid vägkanten upprepade gånger, sedan vill ha 19’ för att byta startmotor. Fortfarande utan att veta om det är den det är fel på. Riktigt förbannad blir man först när VAG-representanten förklarar att om det inte visar sig vara fel på startmotorn tar inte VAG eller dess representant tillbaka den felfria startmotorn, utan kunden belastas med kostnaden. Vad har kunden att välja på, med en bil som inte går att starta stående hos märkesverkstaden? Eftersom det här är självupplevt kan jag avslöja att jag förklarade att det inte finns på kartan att jag betalar för det om inte VAG:s verkstäder klarar av att felsöka bilen. Det är ju trots allt VAG och inte kunden som har en organisation för att kränga felfria startmotorer till Audi. Efter att ha fått det beskedet så velar VAG-representanten mer obestämt om den saken, vilket åtminstone gav mig intrycket att det hotet drogs tillbaka. Men det jag som bilägare måste överväga är om jag vågar låta bilen vara kvar hos VAG-representanten Müllers i Luleå, eller om jag måste skicka en bärgare för att hämta bilen och föra den till någon annan, bättre fungerande, verkstad. Som kund ska man nämligen inte behöva möta ett sådant besked, vare sig det senare dras tillbaka eller ej.


Usel reservdelshållning lämnar kunderna i sticket

Jag kan tillägga att startmotorn var restnoterad varför denna bil i en miljon+ klassen ska stå i en månad, utan att jag får hyrbil under tiden. Om reservdelshållningen är så usel för en så exklusiv bil, samtidigt som koncernen satt i system att lura kunderna på hyrbilen, antyder det att fokus inom VW-Audi-VAG-koncernerna av allt döma i allt för mycket är koncentrerat på att lura företagets kunder och allt för lite på att värna det gamla kvalitetsbegreppet ”Made in Germany”. Om man i koncernen var ens hälften så mycket intresserad av att sköta sitt arbete på ett hedervärt sätt, som man är av att lura kunderna, skulle naturligtvis startmotorn finnas på hyllan, åtminstone i Sverige, och monteras nästa dag.

Man kan, och bör, som bilägare fundera över om VW-koncernen är ett enstaka ruttet ägg, i en stor i övrigt frisk korg, eller om situationen är likadan hos övriga tyska biltillverkare? Den frågan bör tyska myndigheter och tyskt rättsväsende också ställa sig. Om missförhållandena som kommit i dagen slätas över i missriktad omsorg om arbetstillfällen, har nog tysk bilindustri sett sina bästa dagar. Då får nog alla berörda tyska ”Amt” se fram emot att bedriva sina respektive verksamheter i tältläger inom en inte allt för avlägsen framtid. Då kommer nämligen de tyska sötebrödsdagarna snart att vara slut.

Södertälje tisdagen den 6 oktober 2015
Mikael Styrman

.

1 kommentar:

Anonym sa...

Mikael, din beskrivning av VW stämmer dessvärre in på alla övriga biltillverkare. VW är en av Tysklands viktigaste industrier och borde hålla sig borta från sådant här skumrask. Konkurrensen inom bilbranschen är stenhård och alla tillverkare tar sådana här "genvägar" för att öka den egna vinstmarginalen. Och skandalen är väl att det är vi bilköpare som vanligt i slutändan får ta notan för bedrägerierna.

Benny