måndag 2 januari 2012

Gör inte som jag gör...

.
...gör som jag säger.

Så skulle man - tyvärr - kunna sammanfatta den antimobbningskampanj som skolverket drar igång nu.
Jag ifrågasätter inte på något sätt att det finns en genuint positiv ambition att göra gott genom kampanjen.
Och den är naturligtvis värd all framgång.

Men vilka förutsättningar har den att lyckas åstadkomma någonting?
Att inte bara skapa en illusion av att man försöker göra någonting?
Att inte bara bli spel för kulisserna?

Alla våra beslutande församlingar har förfallit till mobbarförsamlingar - kanske alla utan undantag.
Blir inte då budskapet till skoleleverna:

Gör inte som jag gör - gör som jag säger.

Skulle inte skoleleverna förstå det?
I så fall har ju skolan misslyckats med sin uppgift att fostra kritiska och kloka medborgare.

Jag tror att,
så länge man inte kan få slut på den olagliga mobbningen i riksdagen och övriga politiska församlingar blir den bestående effekten av denna antimobbningskampanj istället att eleverna lär sig hyckla.
Det blir följaktligen rena mobbarutbildningen.

Man skulle kunna döpa den till:

Lär Dig mobba - och låtsas som ingenting!

Hyckleriet rullar vidare in i nästa generation.
Nu med statsunderstödd mobbar- och hycklarutbildning.

Var med och påverka - bli riksdagsman


Övertorneå den 2 januari 2012
Mikael Styrman
.

3 kommentarer:

ulf sa...

den obalans som det alltid är i styrkeförhållandet mellan mobbare och mobbad, gör att den mobbade oftast inte har någon hjälp att få, i sverige är detta titta bort syndrom helt dominerande. vi har en monumental rädsla för konflikter och för maktmänniskor, sköt dej själv och skit i andra. jag tror tillomed att det för många som mår dåligt är nån slags lindring att se andra lida, att få hjälp är inte något att hoppas på i ett sån klimat. alla förlamade, konflikträdda människor ska dock veta att dom inte kommer undan sitt ansvar, att inte göra något är också en handling!!!

Mikael Styrman sa...

Svar till Ulf:

Se mitt svar i egen blogg med rubriken ”Förbrytarstaten har ändrat taktik”.

Anonym sa...

En våt dröm...

http://varjager.wordpress.com/2012/01/03/att-bli-politiker-i-sverige-en-vat-drom/