Media rapporterade om att Umeå kommun och finska Vaasa kommun ska bilda ett gemensamt bolag för att driva kvarkentrafiken.
Norrländska skattebetalare är luttrade vad beträffar kommunalt drivna företag. Vem minns inte när några norrlandskommuner skulle driva etanolfabrik och det resulterade i mångmiljardförluster och stora inköpta landarealer i Tanzania, vilka senare mer eller mindre skänktes bort till ”arkitekterna” bakom affärerna.
Övertaxeringen av medborgarna i kombination med avsaknad av granskning gör sådant med politiker. Och nu står en ny politikergeneration i Umeå beredd att ge sig ut i världen.
Törs man tippa på att Umeå kommun snart åter äger stora landarealer i Afrika och kanske ett eller annat skeppsvarv i Bangladesh eller något annat land med ett rättsväsende snarlikt det svenska, vilket skulle kunna förse den omfattande och viktiga kvarkentrafiken med tillräckligt mycket båtar av hög kvalitet. Eller kan vi förvänta oss ett svenskt-finskt-ryskt joint-venture med tungt politiskt inslag på båtarna? J
Umeås åldringar gör nog klokt i att äta upp sig den närmaste tiden. De övriga skattebetalarna rekommenderas att spänna fast säkerhetsbältena och ta på sig skyddshjälmarna för nu kan det bli åka av…
Gulag-Kolmården måndagen den 27 augusti 2012
Mikael Styrman
.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar