söndag 24 mars 2019

Flytande likkistor perfekta terroristmål


.

Vi har sett det förut. Nu var det dags för en påminnelse igen. När M/S Estonia förliste i september 1994 var den kanske tydligaste erfarenheten att det inte går att undsätta passagerare på ett nödställt flytande nio våningars lyxhotell och köpcenter. Det går inte att få ned passagerarna under säkra former i livbåtarna och få ned livbåtarna i vattnet. Särskilt inte i typiskt förlisningsväder: svår sjögång, hård vind, kyla, mörker.

Omvänt gäller också. Det går inte för flytande nio våningars hotell att undsätta nödställda i vattnet, från andra fartyg. De är helt enkelt inte byggda för att utföra sådana arbeten. 

Igår eftermiddag fick Viking Sky med nära 1.400 personer ombord motorproblem utanför norska kusten, några mil norr om Ålesund. Alla fyra motorer slutade fungera. Det är säkert en intressant historia i sig hur ett ”fartyg” med 1.400 personer ombord kan få alla motorer utslagna samtidigt. Kanske tyder det på att någon åter har försökt att tänka med fel kroppsdel? Ännu har det, av naturliga skäl inte sagts flaska om orsaken.

Ungefär samtidigt fick ett fraktfartyg också motorproblem, inte allt för långt därifrån. Det blir intressant att se om det finns något samband mellan de två haverierna eller incidenterna. 

Enligt uppgifter i media kom Viking Sky så nära kusten som 100 m innan dess ankare fick fäste. Stämmer det var närmare 1.400 personer kanske en hårsmån från döden. Länk till en film på Youtube.

Det vi redan visste fick vi åter bekräftat. Det går inte att undsätta nödställda på ett kryssningsfartyg. Ingenting har blivit bättre sedan M/S Estonias haveri. Viking Sky var nära att förlisa vid norska kusten. Där finns osedvanligt mycket räddningshelikoptrar - mer än man samtidigt kan nyttja vid ett kryssningsfartyg och Viking Sky låg helt nära kusten, så det tog inte lång tid att flyga iland passagerare. Men effektiviteten visade sig vara patetisk. Trots att man inledde operationen på eftermiddagen igår, flög hela dagen igår, hela natten och morgonen hade man, när man idag fått igång fartygets motorer och ställde in den fortsatta helikoptercirkusen inte lyckats evakuera ens en tredjedel av de ombordvarande. Man kan på goda grunder anta, att om inte Viking Skys ankare hade fått fäste igår skulle samtliga, eller nära nog samtliga ombord omkommit. Hade fartygets motorer inte gått att få igång, eller vädret utvecklats ogynnsamt, kunde likväl minst åttahundra strykt med även om haveriet inträffat så sent som idag på förmiddagen, nästan ett dygn efter motorstoppet.

Det är inte mycket som skett för sjösäkerhetens främjande sedan 1994. Förmodligen är inte säkerheten till närmelsevis så högt prioriterad som olika uppfinningsrika sätt att rycka passagerarna på pengar i butiker med falska märkesvaror, restauranger och riggade kasinon och spelautomater.

Den 7 april 1990 omkom 159 personer när Skandinavian Star tog eld. Skulle en brand i dagens kryssningsfartyg sluta på ett bättre sätt? Att döma av hur sjösäkerheten utvecklats sedan 1994 finns det knappast någon anledning att vara hoppfull.

Forfarande lämpar sig kryssningsfartygen därför bäst för att transportera sina passagerare med fartygen i torrdockor - på behörigt avstånd från havet, med brandkåren färdigt på plats vid dockan.

Det här kunde man ju kanske rycka på axlarna åt. Det är ju inte så ofta stora kryssningsfartyg går under och inte har de brunnit särskilt ofta heller. Men nu ser ju verkligheten lite annorlunda ut än 1994 - i världen och Europa i allmänhet och i Sverige i synnerhet.

Under senare tid har ju egennyttiga och hänsynslösa politiker som Fredrik Reinfeldt, Stefan Löfven, Annie Lööf, Jan Björklund, Cecilia Wikström, med flera, dammsugit Mellanöstern, Afrika och delar av Asien på yrkesbrottslingar och religiösa fanatiker. Dess har man sedan gullat med och öst skattemedel över via deras koranskolor och hel- och halvkriminella moskéer, som under täckmantel använts, och används, till rekrytering och indoktrinering av terrorister och yrkesmördare. Man behöver inte ha mycket fantasi för att räkna ut att alla de här kryssningsfartygen, mot bakgrund av hur 9/11 utfördes, är ”sittande fågel” nästa gång Annie Lööfs och Cecilia Wikströms skyddslingar vill genomföra en bred insats till Allahs fromma och för intjänande av de 72 jungfrurna i paradiset. Och det gäller särskilt nu när de varit i hundratal i Mellanöstern och halshuggit småbarn, våldtagit och förslavat kvinnor och mördat deras släktingar samt ödelagt städer och byar.

Kan man inte undsätta ETT fartyg nära Norska kusten, som formligen badar i resurser - hur kan man då någon annanstans undsätta flera som utsätts för en samordnad attack?

Det är 25 år sedan Estonia förliste. Varför har inte psykopaterna på kryssningsrederierna byggt om sina flytande dödsfällor, och framför allt beställt de nya fartygen, med däck på mer havsnära nivåer från vilka det går att undsätta egna och andras passagerare? Jag måste säga att branschen själv har bäddat för mycket stora problem.

Falun söndagen den 24 mars 2019
Mikael Styrman
.

Inga kommentarer: