tisdag 12 mars 2019

Söndag hela veckan


.
Jag var i Södertälje och väl där tog jag en promenad ned till Mutfartsverkets mutsluss.
Där härskade lugnet. Inte så konstigt då att jobbet tar två år längre tid och kommer att kosta minst en miljard mer.

Jag kom att tänka på när jag besökte Rostock, något år efter att muren rasat. Då satt vi någon timme i en buss på en militärflygplats där man höll på och byggde en civil terminalbyggnad, eftersom militärflygplatsen konverterades till civil flygplats. På det bygget var det liv och rörelse vill jag lova. Men eftersom vi stod så länge där och väntade fick jag, för att få tiden att gå, möjlighet att följa enstaka personer och vad de gjorde. Och trots att de var igång hela tiden gjorde de absolut ingenting. Jobbet präglades av den gamla i Östeuropa välkända devisen ”vi låtsas arbeta, för sedan låtsas ni avlöna oss”.

Men nere vid mutslussen i Södertälje pågick ingenting. Det fanns spridd personal som fördrev tiden. Det verkar som om det bygget bara hålls igång på sparlåga för att det erbjuder maffian möjlighet att under längre tid mjölka skattemedel. Där verkar råda söndag hela veckan.

Falun tisdagen den 12 mars 2019
Mikael Styrman
.

Inga kommentarer: