tisdag 12 mars 2019

Förfalskad flygolycksstatistik


.
Varje gång ett felkonstruerat, eller felbehäftat, flygplan störtar blir vi påminda om samma manipulerade olycksstatistik.

Det är nästan alltid pilotfel, säger statistiken, men det stämmer inte.

Systemet är så uppbyggt att mängder av konstruktionsfel och funktionsfel på flygmaskinerna felaktigt, och avsiktligt, registreras som pilotfel.

Numera flyger piloterna mycket sällan. De är numera bara passagerare och dataspelsoperatörer även om de uppehåller sig i cockpit. De har varken ordentligt flygkunnande eller färsk flygträning.

När datorerna som flyger planen inte får ordentlig input, på grund av ett tekniskt fel, eller när något så grundläggande som pitotrören isar igen, då lägger autopiloten av. När det sker råder ofta mycket svåra flygförhållanden som nollsikt, turbulens och eller isbildning, kanske till och med oflygbart läge. Det sker nämligen ofta i åskväder. Autopiloten överlåter då åt piloten att flyga planet. Det är naturligtvis nära på omöjligt för en pilot med dålig flygtrim. Det är svårt nog för en erfaren pilot med god flygtrim. Följden vill gärna bli att planet störtar och alla ombord omkommer. Olyckan registreras som pilot-error trots att det är flygplanets tekniska system som har fallerat.

Det är så här därför att de stora flygplanstillverkarna, och deras hemländer, i protektionistiskt nit, vill ha det så. De för gärna passagerarna bakom ljuset. Det kan man ju i och för sig förstå att de vill. Har du någonsin sett en flygplanstillverkare gå ut och säga att våra plan störtar ibland för att de går sönder eller för att vi har byggt dem fel?

Falun tisdagen den 12 mars 2019
Mikael Styrman
.

Inga kommentarer: