Så har då Stureplans-girigheten erövrat även ICA.
För några dagar sedan köpte jag ett par jeans på ICA. När jag tittade närmare på dem satt det ett stort varumärke i linningen med namnet ”Grant”. Dvs inte Gant utan Grant.
Jag tyckte att det kändes som någonting mellan ett litet bedrägeri och varumärkes- och renommésnyltning.
En ensam fadäs kan vara ett litet olycksfall i arbetet. Men om fadäserna börjar komma i stim kan det betyda att någonting förändrats. Jag tycker annars att ICA-koncernen länge varit imponerande skickliga och professionella. Man har lyckats bra med att gå balansgången som är nödvändig för att inte stressa eller irritera kunderna när man försöker få dem att handla mer.
En sak som man varit bra på är att man haft känsla för att allt som går att göra inte är lämpligt att göra. Men nu har ICA-koncernen skjutit sig i foten genom att ändra sitt bonussystem på ett sådant sätt att man infört en negativ sporre som ska driva kunderna att handla mer, att bevaka deadlines och att bara handla på ICA.
ICA har därmed blivit Coop’s och Hemköp’s bästa säljare.
Ett alternativt agerande kunde vara att sparka den överambitiösa streber som listat ut att det är en bra idé att få kunderna att reta upp sig på ICA’s girighet.
Falun söndagen den 2 februari 2020
Mikael Styrman
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar