torsdag 20 januari 2022

Enögt, aningslöst eller suspekt i Expressen

 .

Patrik Kronqvist skriver om ”problemet” med att andra människor kan ta reda på, via offentliga uppgifter, vem som äger en viss bil. Det skulle enligt honom vara bättre, och till skydd för människor som har fina bilar, om uppgiften var hemlig. Han hyllar också att det finns företag som tillhandahåller tjänster som gör bilägandet anonymt.


Jag förstår problemet. Det fanns en tid när brottsligheten var så liten och försynt att man även i Stockholms närhet kunde ha fina bilar, ytterdörren olåst och bilnyckeln i nyckelskåpet invid dörren. Men sedan ändrade Sosseriet, Miljöpartiet, Annie Lööf och Fredrik Reinfeldt på det.


Att tro att problemen löses genom att bilägandet blir hemligt är i bästa fall aningslöst och enögt, i sämre fall att argumentera mot bättre vetande och gynna grövre kriminalitet.


Att människor får lyxiga bilar stulna efter att inte ha skyddat sig, är bara ena sidan av problemet. Det finns fler sidor. En annan sida är att grova brottslingar är motoriserade och att det faktum att ägandet är offentligt, i någon mån resulterar i att man kan se när det vankas inbrott, rån, narkotikalangning, vapenhandel eller andra grova brott. Mycket av sådan brottslighet gynnas av anonymitet. Den brottsligheten är betydligt allvarligare och generar mångfalt mer grov brottslighet än några bilar som stjäls i Stockholms-trakten.


Jag har i flera år följt narkotikalangningen till Dalarna, där den dominerande delen av langningen passerat via vår gård efter att sosseriet lät det allmänna stjäla vår skog - utan att ersätta den - och sedan lät sina kumpaner plundra gården, utan att ordningsmakten ingrep. Det är, när man vill skydda sig mot grov brottslighet, till mycket stor hjälp att det går att snabbt och enkelt ta reda på vem som disponerar bilen. Det svarar ofta på frågan vad som är i görningen.


Knarklangare och andra brottslingar är mycket medvetna om huruvida de kan bli identifierade. En mycket stor andel av de kurirer som distribuerar narkotika till Dalarna kommer från huvudsakligen Sandviken, Gävle, Uppsala, Stockholm och Västerås, men inte nödvändigtvis i den ordningen. Många av dem har numera de anonymiserade fordonen som Patrik Kronkvist hyllar, oavsett varför han gör det. Narkotikalangarna från Belgien, Skåne och Västra Götaland flyttade tidigt till andra platser.


De som alltjämt langar via den stulna Rottnebyskogen gör ofta så att de hyr eller lånar en bil. Som regel, och frekvent, tillhandahålls langarna bil av Rolf Ericsson Bil AB i Falun och Borlänge. Det undandrar sig min bedömning om företaget är inblandat eller om det är någon, eller några, anställda vid företaget på nämnda orter som är delaktiga på ett eller annat sätt, eller om det bara är enstaka anställda som i smyg hyr ut företagets fordon mot svart betalning. Den här karusellen förekommer både med hyrbilar och demobilar. 


I mindre omfattning har jag sett att även andra bilföretag är berörda. Det har då, enligt mina iakttagelser gått till så att knarkkuriren eller langaren besöker ett bilföretag och låtsas vara spekulant på en bil och då får prova bilen. Färden har gått raka vägen till Rottnebyskogen. Ärendet i Rottnebyskogen har uträttats. Därefter har färden gått raka spåret tillbaka till bilfirman. Nå, det är ju en provtur det också… Väl återkommen till bilfirman pratar langaren och frun(!) med handlaren, och säger sedan att de ska fundera och åker därefter hem med sin egen bil och knarket, pengarna, eller vad nu må vara i det aktuella fallet.


I andra fall anländer kuriren från någon av de ovan uppräknade större orterna med en hyrbil som är hyrd över dagen, för den specifika transporten och för bevarad anonymitet.


Problemet är således inte, som Patrik Kronqvist skriver i Expressen, att biltjuvar in spe kan se vem som äger en viss bil.

Problemet är istället att det är lagligt att tillhandahålla en tjänst vars syfte är att underlätta grov kriminalitet genom att dölja vem som disponerar bilen - det vill säga, inte som nu, vem som hyrt ut eller leasat ut den, utan vem som verkligen disponerar bilen.


Om man menar allvar med att skydda hederliga medborgare och bekämpa grov kriminalitet ska man skyndsamt ändra lagen, så att det inte blir varken lagligt eller straffrättsligt överkomligt att hyra eller leasa ut en bil utan att det omedelbart framgår av bilregistret vem som för stunden disponerar bilen, dennes hemvist och dennes mobilnummer.


Falun torsdagen den 20 januari 2022

Mikael Styrman

.

Inga kommentarer: