lördag 6 juni 2015

Den vanliga mörkläggningen

.
Igår ägde någon form av knivdåd rum på Medborgarplatsen. Jag har inte studerat vad som idag rapporterats om det. Men jag följde den ängsliga rapporteringen igår. Då fick, i vanlig ordning nödgas jag säga, ingenting sägas i klartext i media om dådet. Det såg censuren, eller självcensuren i media till. Men det krypterade budskapet var möjligen att det var två romska tiggarkvinnor som hade blivit utsatta för dåden. Så vitt jag kunde se dock inget budskap om gärningsmannen eller -kvinnan. Svensk eller landsman till offren? Sådant får inte svenska media rapportera om.

Tidigare samma dag gick jag längs Vasagatan och råkade som vanligt se hur en del av dessa ganska fräcka tiggare beter sig mycket provokativt. Inte så konstigt om sinnet rinner för någon som har en dålig dag, kanske i kombination med dåligt ölsinne. Naturligtvis inget jag rekommenderar eller uppmuntrar till, men inte så svårt att förstå att sådant inträffar. Alla människor är ju inte alltid krya eller i perfekt balans.

Så här såg jag en ung(?) kvinna sitta och blänga på människor som satt på en uteservering och åt och drack. Det är klart att hon sitter där med beräkning. Undrar om i hennes beräkning även ingår vad som kan hända. Är det i så fall en oförutsedd reaktion eller den förväntade reaktionen? Är beteendet en följd av att svenskarna alltid tiger kontrollerat och inte så lätt visar vad de tycker och tänker om saker och ting?


Klicka på bilden för större bild

Det blev nog ett ganska fascinerande mänskligt spel av detta på Vasagatan, vilket jag gärna hade velat följa, om jag hade haft tid att slå mig ned.

Södertälje lördagen den 6 juni 2015
Mikael Styrman
.

Inga kommentarer: