onsdag 6 augusti 2014

Sveriges beredskap är god!?

.
Så brukar svenska politiker ljuga för folket. Vi vet alla numera vad det betyder.

Försvarsminister Karin Enström blev nyss tillfrågad om vår beredskap i SVT.

Här infinner sig ett väg- och taktikval, särskilt med beaktande av att det är en månad kvar till valet. Beredskapen är antingen bra, då behöver den inte bli bättre. Eller så är den inte tillräcklig bra och då bör den bli bättre.

Jag var inte helt alert, men jag tror att hon sa att beredskapen är bra men kan bli bättre och har blivit bättre under alliansregeringen.

Att påstå att beredskapen är bra medan det ännu ryker utanför Sala är nog att tala mot bättre vetande. När Karin Enström påstår att beredskapen blivit bättre under alliansregeringen tillåter jag mig att tvivla. Jag tror inte att det stämmer. Istället tror jag att det kompetensmässiga förfallet som inleddes långt före alliansregeringens tillträde har fortsatt och förvärrats under alliansregeringen.

Det verkar som om beredskap, för Karin Enström, handlar om att köpa grejor och system. Så är det inte i verkligheten. Kompetenta människor gör mer nytta med bara vanliga spadar än inkompetenta gör med all världens hjälpmedel.

- Ni har inte förstått problemet, Karin, och därför har Ni inte gjort tillräckligt åt det.
Du bör fundera över Ditt taktikval. Är det bra eller dåligt? Vad bör man göra åt beredskapen? Inte fundera över vilka grejor man bör köpa.

Dödens Väntrum onsdagen den 6 augusti 2014
Mikael Styrman
.

Inga kommentarer: