.
Enligt media tidigare idag är migrationsverket inne på att använda kryssningsfartyg för sin kostnadsfria all-inclusive-verksamhet med global intagning. Några större problem med att hitta tillräckligt med fartyg verkar man inte tro på. Det verkar nästan som om man på migrationsverket tror att kryssningsfartygen äter passagerare. Visserligen är det väldigt mycket människor som åker med kryssningsbåt på ett år. Men systemet bygger ju på att de flesta bara åker över dagen och att mycket få åker mer än en vecka. Därefter åker passagerarna hem och fartygen tar emot nya passagerare. Men om passagerarna ska bo kvar på båtarna är nog hela världens lediga kryssningskapacitet mycket begränsad i förhållande till de mängder förhoppningsfulla människor som de verklighetsfrämmande Drutten Löfven och Krokodilen Romson drar hit. Och helt gratis lär fartygen inte heller vara.
Ett annat problem man kan förutse är att Sveriges hamnkapacitet kommer att fyllas - och blockeras - före december månads utgång. Få fartyg kan ta över 2.000 passagerare. Då är dessutom många av platserna bara sittplatser. Det går därför åt mer än ett fartyg per dygn. Vi har förhållandevis få hamnar i Sverige. Deras dimensionering är också baserad på antagandet att båtarna förr eller senare ger sig iväg. Oftast sker det efter några timmar.
För att kryssningsfartyg ska kunna utgöra mer än en obetydlig parentes blir det till att mångdubbla Sveriges hamnkapacitet redan i början av det nya året. Svårt nog i ett fungerande land. Ledtiderna är ofta tio år eller mer. Knappast lättare i ett land så dysfunktionellt att det inte ens kan få tågen att gå.
Vad ska hända när hamnarna blir fulla? Ska fartygen ligga på redden då? Mot bakgrund av vad som hände Scandinavian Star - är det klokt att göra så? Hur bekämpar man en brand på ett kryssningsfartyg som ligger på redden? Och hur genomför man en evakuering? Finns det sådana resurser i Sverige? Finns sådana resurser ens tillgängliga över hela världen? Är alla övriga länder som har sådana resurser beredda att lägga ned sina ordinarie verksamheter för att leka immigrant-jultomtar i Sverige? Eller har vi läst om ännu ett verklighetsfrämmande stolpskott från den godhjärtade dumhetens byråkrati?
Det är tur att immigrationen är så lönsam, för en sån här operation blir nog inte så billig…
En del raketer bör aldrig lämna jordytan och en del idéer bör aldrig lämna ritbordet.
Södertälje tisdagen den 24 november 2015
Mikael Styrman
.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar